Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Over Coöperatie VGZ
Dit zijn wij
Organisatie en Bestuur
Organisatie en Bestuur
Ik wil meer weten over
Overzicht
Corporate Governance
Gezondste organisatie van Nederland
Juridische structuur
Executive Committee
Raad van Commissarissen
Ledenraad
Over ons
Over ons
Informatie over
Over Coöperatie VGZ
Onze merken
Samen Voorop
Geen winstoogmerk
Feiten en Cijfers
Feiten en Cijfers
Onze feiten en cijfers
Overzicht
Jaarverslag 2023
Zorginkoop
Dossiers
Samen voorop
Zo werken we samen met zorgaanbieders aan vernieuwende zorg
Bekijk de voorbeelden
Zorg
Toekomstbestendige zorg
Thema's
Thema's
Innovatie en procesverbetering
Digitalisering
Innovatie in de zorg
Passende zorg
Onze visie op ouderenzorg
Middelen en Duurzaamheid
Duurzaamheid
Personeeltekort
Het Netwerk Zinnige Zorg
VGZ Zorgkantoor
Werken aan toekomstbestendige zorg
Bekijk hoe wij dit doen
Gezondheid
Gezonder Nederland
Bekijk onze thema's
Bekijk onze thema's
Meer informatie over
Zelfmanagement
Preventie
Leefstijl - GLI
Gezondere leden
Eigen regie
Meer weten over hoe wij bijdragen aan toekomstbestendige zorg?
Bekijk het hier
Nieuws en Media
Blijf op de hoogte
Nieuws en Media
Nieuws en Media
Meer informatie over
Mediatheek
Onze woordvoerders
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Evenementen
Onze video's
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk hier onze nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Cooperatie VGZ
Nieuws en media
Nieuwsoverzicht
Aandacht voor de patiënt centraal in zorginkoop 2017
Aandacht voor de patiënt centraal in zorginkoop 2017
01-04-2016
Coöperatie VGZ intensiveert de komende jaren het streven naar goede en betaalbare zorg. Zorgaanbieders die samen met VGZ willen uitzoeken hoe we zorg beter en betaalbaarder kunnen maken, hebben daarbij een streepje voor. Dergelijke zorg, waarbij de patiënt of cliënt centraal staat, is zinnige zorg.
Ab Klink, lid van de Raad van Bestuur van Coöperatie VGZ: “Dokters zelf weten als geen ander wat zinnige zorg is. Daarom werken we samen met hen aan zorg die beter en betaalbaarder is.” VGZ concentreert zich in het inkoopbeleid voor 2017 op voorbeelden en werkwijzen die door dokters zelf ontwikkeld zijn (good practices). De geselecteerde good practices leiden tot zorg waarbij de patiënt echt centraal staat en verspilling en overbehandeling worden vermeden.
Stimulans via contractering
Zorgaanbieders die mee-ontwikkelen en die goede voorbeelden willen overnemen, hebben een streepje voor. Ze krijgen bijvoorbeeld eerder meerjarige contracten, contracten voor meer VGZ-verzekerden of hogere tarieven per behandeling. Klink: “Die investering verdient zich straks namelijk dubbel en dwars terug. Door meer tijd te nemen voor het goede gesprek met de patiënt, ontstaat ruimte voor het nemen van weloverwogen besluiten. Als alle consequenties van wel en niet behandelen in beeld zijn, kiezen patiënten vaker voor niet of anders behandelen. Dat is minder belastend en het leidt ook nog eens tot lagere kosten”.
Leren van dokters
VGZ heeft samen met dokters meerdere leertuinen ingericht (onder meer Radboudumc, Bernhoven, Rivas en in de GGz met Vincent van Gogh) en daarin zoeken we naar werkwijzen die beter zijn voor patiënten en de betaalbaarheid. Klink: “Voorbeelden van dit soort werkwijzen zijn er te over. Methoden die meetbaar en bewezen goede en betaalbare zorg opleveren, willen we via onze zorginkoop verder verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan minder vaak overgaan tot knie- en heupprotheses, verlaging van het aantal routinecontroles door cardiologen, het opheffen van wachtlijsten voor de oogarts of lagere kosten voor spoedeisende hulp door samenwerking met huisartsenposten.”
Daarnaast investeert VGZ met zorgaanbieders in het aansluiten bij de wensen van klanten. Klink: “We creëren meer tijd voor gesprekken tussen patiënten en hun dokters. Bij Rivas in Gorinchem hebben huisartsen de afgelopen maanden bijvoorbeeld met meer dan vijfhonderd ouderen gesprekken gevoerd over hun zorgwens in hun laatste levensfase. En ook in de andere leertuinen realiseren we meer tijd en aandacht voor de patiënt zelf, naast aandacht voor hun aandoening.”
Zinnige Zorg Award
Op dit moment heeft VGZ 32 kansrijke initiatieven in beeld die kunnen leiden tot een aanzienlijke vermindering van zorgkosten in 2017. Het realiseren van deze good practices is nu al bezig. Een aantal van deze voorbeelden wordt in de loop van 2016 als extra stimulans genomineerd voor de nieuwe Zinnige Zorg Award van VGZ. Daarnaast kunnen zorgaanbieders en patiëntenorganisaties zelf goede voorbeelden aandragen via het Zinnige Zorg Loket. Via dat loket, in samenwerking met zorgaanbieders en via de inkoopgesprekken verzamelt VGZ ideeën over logischer, eenvoudiger en slimmer organiseren van de zorg. Deze ideeën komen dan weer in aanmerking voor de Zinnige Zorg Award in 2017 en kunnen als nieuwe werkwijze worden opgenomen in het zorginkoopbeleid.
Deel dit artikel:
Contact met woordvoering
Coöperatie VGZ
pers@vgz.nl
088-1313 131
Word jij lid van de Ledenraad van Cooperatie VGZ
Art Beuting benoemd tot Chief Member Officer van Zorgverzekeraar VGZ
Catharina Ziekenhuis en VGZ bekrachtigen samenwerking met nieuw 4-jarig contract
Zorgcontractering 2024 voor groot deel rond