Vanaf het moment dat wij op 1 april ons inkoopbeleid voor het komende jaar bekendmaken, zijn wij klaar om met zorgaanbieders in gesprek te gaan over de zorg voor onze leden. Welke zorg wordt ingekocht op basis van de verwachte zorgvraag van de verzekerden, en onder welke voorwaarden? Ook worden er afspraken gemaakt over de noodzakelijke transformatie om de zorg in Nederland toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door in te zetten op het stimuleren en slim inzetten van zinnige, passende en - waar mogelijk - digitale zorg.
Samen voor goede zorg
Het is onze missie om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden voor alle Nederlanders. Inzetten op het stimuleren en slim inzetten van zinnige, passende en waar mogelijk digitale zorg is hier een belangrijk onderdeel van. Daarom vinden we het belangrijk om over de inhoud te praten. En gaat het over kosten, dan moeten we ons realiseren dat niet de zorgverzekeraar ‘verdient’ aan de onderhandelingen met zorgverleners, maar dat dit ten goede komt aan de premiebetaler.
Ingewikkelde opgave Om tot goede afspraken te komen, zijn twee partijen nodig: de zorgverzekeraar en de zorgaanbieder. De gesprekken met ziekenhuizen kwamen dit jaar later op gang en lopen langer door. Belangrijke oorzaken: de uitdagende (economische) omstandigheden, hoge energiekosten en inflatie, maar ook de onzekerheid over de CAO. We begrijpen de onzekere en soms lastige positie waarin zorgaanbieders zich bevinden. Coöperatie VGZ wil hierin meedenken, maar dat is niet altijd eenvoudig.
Zorgcontractering is maatwerk
In de gesprekken met ziekenhuizen kijken we naar de prestaties van het ziekenhuis, het huidige tarief ten opzichte van dat van andere ziekenhuizen en de financiële positie. Geen ziekenhuis is gelijk. Cas Ceulen: “Waar het ene ziekenhuis er financieel prima voor staat en de tijdelijk hogere energierekening kan opvangen vanuit haar eigen buffer, staat bij een ander ziekenhuis het water spreekwoordelijk aan de lippen. Daarom kijken wij per ziekenhuis naar de specifieke situatie en maken wij graag samen afspraken over zinnige en passende zorg voor onze leden”.
Duidelijkheid voor onze leden
Met een groot aantal ziekenhuizen hebben wij afspraken gemaakt. Er zijn echter ook ziekenhuizen waarmee we nog in gesprek zijn. “We verwachten binnen afzienbare tijd de laatste overeenkomsten te sluiten en er uiteindelijk met ieder ziekenhuis uit te komen”. Vanzelfsprekend bieden we onze leden graag zo snel mogelijk zekerheid. De actuele status van de onderhandeling met een specifiek ziekenhuis, vinden zij in onze zorgzoeker.
Geen contract? Wel zorg. Hebben wij op dit moment nog geen contract met een bepaald ziekenhuis, dan kunnen onze leden gewoon bij dit ziekenhuis terecht. Wij vergoeden de behandelingen. Hebben zij een naturapolis, dan kan het wel zo zijn dat zij later in het jaar naar een andere zorgverlener moeten. In dat geval zoeken wij samen met hen een passende zorgverlener in de buurt. Voor spoedgevallen en bevallingen kunnen zij altijd terecht. De behandelingen van leden met een combinatiepolis (voorheen restitutiepolis) bij deze ziekenhuizen vergoeden wij altijd. Wij informeren onze leden hier op verschillende manieren over, door onder andere informatie op onze website, nieuwsbrieven en social posts. “En door onze samenwerking met ZorgDomein zien verwijzers direct met welke ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra, grote GGZ-instellingen en diagnostiek aanbieders wij een contract hebben, is er betere inzage in actuele wachttijden en is de patiënt eerder geholpen omdat hij direct kan worden doorverwezen naar de passende behandelaar”, sluit Cas Ceulen af.
Nb. Coöperatie VGZ heeft overeenkomsten gesloten met 95% van de apotheken, 93% van de fysiotherapeuten, 80% van de (grote) GGZ-instellingen, 100% van de wijkverpleging en 74% van de ziekenhuizen (cijfers d.d. 17 februari)