Frank Elion, divisievoorzitter Commercie & Klantcontact: “Tarieven alleen zeggen niet zoveel. Onze klanten vragen ons om meer houvast bij het kiezen van een ziekenhuis. Door de samenwerking met ZorgkaartNederland als onafhankelijk platform bieden we ze veel meer relevante informatie om een afgewogen keuze te kunnen maken.”
Het openbaar maken van de ziekenhuistarieven tot 885 euro is belangrijk voor klanten, omdat ze dan weten wat de eventuele gevolgen kunnen zijn voor hun eigen risico. Coöperatie VGZ ondersteunt het pleidooi voor transparantie van prijzen door consumenten- en patiëntenorganisaties dan ook van harte. Elion: “Coöperatie VGZ vindt het belangrijk om tarieven te koppelen aan de waardering die patiënten hebben voor de ontvangen zorg. Daarom gaan we samenwerken met ZorgkaartNederland, de grootste onafhankelijke ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg.” VGZ biedt via de website informatie over de tarieven van behandelingen in ziekenhuizen en klinieken, de patiëntwaarderingen én een verwijzing naar de dienst Zorgadvies en Bemiddeling. Via het zorgadviesteam krijgen klanten informatie over wachtlijsten en kunnen ze bijvoorbeeld een second opinion aanvragen.
VGZ gaat op de website een koppeling maken met de website ZorgkaartNederland. Frank Elion: “Wij roepen alle Nederlanders op via ZorgkaartNederland een waardering achter te laten nadat ze door een zorgverlener behandeld zijn. Zo zorgen we samen voor zoveel mogelijk waarderingen van de zorg en kunnen patiënten gebruik maken van elkaars ervaring.” Nicole Velthuis, manager Communicatie van Patiëntenfederatie Nederland: “Het idee achter het nieuwe zorgstelsel was dat patiënten zicht kregen op kosten én kwaliteit van de zorg. Met ZorgkaartNederland leveren we daar sinds 2009 een bijdrage aan.” Op ZorgkaartNederland plaatsen patiënten 10.000 nieuwe waarderingen per maand en de website trekt maandelijks 820.000 unieke bezoekers. Velthuis: “Mensen willen elkaar helpen met informatie die ertoe doet. Hoe meer ervaringen hoe beter en hoe waardevoller. Door samen te werken met zorgaanbieders, brancheverenigingen, en zorgverzekeraars zoals VGZ, groeit ZorgkaartNederland en daarmee de waarde van patiëntervaringen voor de zorg in Nederland.”