Onderzoek door de Vrije Universiteit van Amsterdam (VU) en de Maastricht University (MU) in opdracht van Coöperatie VGZ bevestigt dat de huidige manier van registreren een hogere wachtlijst laat zien dan daadwerkelijk het geval is. Dit gaat waarschijnlijk om tienduizenden gevallen en leidt tot een grote vertekening van wachttijden in de regio en per diagnosegroep.
Sommige zorgaanbieders vullen in dat ze wachtenden hebben op diagnoses die ze niet behandelen. Daarnaast levert 49% van de zorgaanbieders over verschillende meetmomenten een exact gelijk aantal wachtenden aan, wat erop duidt dat informatie niet wordt geactualiseerd. Wanneer deze registratiefouten uit de data worden gehaald zien we in sommige regio’s dat de wachttijden met soms meer dan 10 weken toe- of afneemt. Daarnaast stelt het rapport dat ook als de registratie wel volledig zou zijn, zorgverzekeraars nauwelijks kunnen helpen, omdat er geen inzicht is wie van hun verzekerden wacht. Bekijk hier het rapport met de onderzoeksresultaten.
Marjo Vissers, CEO Coöperatie VGZ: ‘Doordat er foutieve informatie is, kunnen we niet gericht handelen. Zorgverzekeraars kopen op deze informatie extra zorg in en geven dus geld uit in regio’s en aan zorgaanbieders waar het niet of minder nodig was en kopen te weinig extra zorg in waar het mogelijk wel nodig was. Daardoor wachten mensen onnodig langer op zorg. Zorgplicht is onze opdracht, maar voor de juiste invulling hebben we wel echt betere inzichten nodig. In 2023 konden we ruim 6.000 verzekerden - die met ons contact opnamen – helpen naar een andere zorgaanbieder in de GGZ. Dit resulteerde in een wachttijdreductie van 7 weken per verzekerde.'
Coöperatie VGZ roept de politiek en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op om wachtlijsten een gezicht te geven. Omdat we niet weten wie er op een wachtlijst staat, kunnen we verzekerden niet begeleiden naar andere instellingen of naar behandelaars die de kortste wachttijd hebben. Daarnaast willen we dat de ernst van de zorgvraag wordt meegewogen in de wachttijd. Juist voor mensen met complexe problematiek (die nauwelijks alternatieven hebben) moet de wachtlijst worden verkort. 'Als deze stappen gezet worden kunnen we mensen bemiddelen naar de zorgaanbieder met de kortste wachttijd, kunnen we zorg bijkopen waar dat nodig is en zorgen dat er voldoende ruimte komt voor mensen met de meest complexe zorgvragen', aldus Marjo Vissers.