De verzekeraar, met ruim ver miljoen verzekerden en zonder winstoogmerk, maakte de afgelopen weken een rondgang langs behandelaars wiens therapie op het gebied van geestelijke gezondheidszorg door hen wordt vergoed. Allen gave aan op een andere manier te zijn gaan werken.
Bij een van hen daalde het aantal gesprekken waarbij therapeut en cliënt fysiek tegenover elkaar zaten met zeventig procent. “Er is een enorme stijging van het aantal online gesprekken, van soms wel honderd procent”, aldus Gerjan Prins, Strategisch Innovatiemanager bij coöperatie VGZ voor de instellingen op het gebied van geestelijke gezondheidszorg (GGZ).
“Liever een videoconsult dan helemaal geen contact, is de houding van instelling en cliënt”, aldus Prins. Nu ziet de verzekeraar dat het aantal online gesprekken weer terugloopt, maar nog steeds circa dertig procent meer is dan ruim een jaar geleden.
Uit een onderzoek van PWC in juli vorig jaar bij een van de aangesloten GGZ-partners bleek dat meer dan de helft (55%) van de cliënten aangaf in de toekomst te willen blijven beeldbellen als onderdeel van een therapie. De onderzoekers noemen dat een bijzondere score omdat beeldbellen voor de coronacrisis nauwelijks werd ingezet.
Bregje uit Nieuwegein is een van de tienduizenden Nederlanders die tegenwoordig online therapie volgt. Ze is getraumatiseerd, volgde al jaren gewone therapieën en schreef zich in voor een nieuwe behandeling die vorig jaar maart zou starten, een zogenoemde EMDR-therapie. En toen begon corona. De gesprekken werden maar uitgesteld. “In mei werd ik uiteindelijk gebeld door de behandelaar: of ik heel misschien zou willen overwegen om het ook digitaal te doen. Ze brachten het aarzelend, alsof ik toch wel ,nee’ zou zeggen. Maar ik zei: ‘Kom maar op!’.” Inmiddels heeft ze er ruim 25 sessies op zitten. Ze is positief. “Ik ben zo getraumatiseerd dat ik, als ik het verhaal weer vertel over hoe dat is gekomen, ik na zo’n gesprek door iemand naar huis moet worden begeleid. Alleen gaat het dan niet”, vertelt Bregje. “Dus dan moet ik voor een gewone therapiesessie begeleiding regelen. Maar nu met die digitale therapie hoef ik m’n huis niet meer uit. Dit is veel makkelijker te organiseren.” Dat ze via een computer met de therapeut sprak vond ze niet vervelend. “Het heeft me op geen enkele manier gehinderd, het voelt op deze manier nog steeds alsof er iemand is.” Als ze zou moeten kiezen zou ze liever altijd online therapie volgen dan weer helemaal terug te moeten gaan de oude situatie.
Gerjan Prins van VGZ verwacht dat therapie blijvend verandert. “Mensen ervaren meer regie als ze contact kunnen hebben met een behandelaar op het moment dat ze het nodig hebben, in hun vertrouwde omgeving. De verschuiving naar digitaal heeft ook een positief effect op wachttijden. Ik schat dat straks, als corona weer minder een bedreiging voor de volksgezondheid is, circa een op de vier van de therapeutische contacten online blijft.
GZ-psycholoog Gijs Coppens van zorginstelling iPractice beaamt dat. Hij verwacht dat op de lange termijn minstens een kwart van alle therapeutische contacten online zal worden gehouden. “Bij online contact is er geen lijfelijke ervaring in een kamer, is er geen geur, ontstaat de magie tussen mensen moeilijker. Maar met je stemgeluid en met wat je zegt kun je elkaar raken. Digitaal contact blijkt in de behandelpraktijk een waardevolle aanvulling op de gewone behandelingen.”