Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Over Coöperatie VGZ
Dit zijn wij
Organisatie en Bestuur
Organisatie en Bestuur
Ik wil meer weten over
Overzicht
Corporate Governance
Gezondste organisatie van Nederland
Juridische structuur
Executive Committee
Raad van Commissarissen
Ledenraad
Over ons
Over ons
Informatie over
Over Coöperatie VGZ
Onze merken
Samen Voorop
Geen winstoogmerk
Feiten en Cijfers
Feiten en Cijfers
Onze feiten en cijfers
Overzicht
Jaarverslag 2023
Zorginkoop
Dossiers
Samen voorop
Zo werken we samen met zorgaanbieders aan vernieuwende zorg
Bekijk de voorbeelden
Zorg
Toekomstbestendige zorg
Thema's
Thema's
Innovatie en procesverbetering
Digitalisering
Innovatie in de zorg
Passende zorg
Onze visie op ouderenzorg
Middelen en Duurzaamheid
Duurzaamheid
Personeeltekort
Het Netwerk Zinnige Zorg
VGZ Zorgkantoor
Werken aan toekomstbestendige zorg
Bekijk hoe wij dit doen
Gezondheid
Gezonder Nederland
Bekijk onze thema's
Bekijk onze thema's
Meer informatie over
Zelfmanagement
Preventie
Leefstijl - GLI
Gezondere leden
Eigen regie
Meer weten over hoe wij bijdragen aan toekomstbestendige zorg?
Bekijk het hier
Nieuws en Media
Blijf op de hoogte
Nieuws en Media
Nieuws en Media
Meer informatie over
Mediatheek
Onze woordvoerders
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Evenementen
Onze video's
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk hier onze nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Cooperatie VGZ
Nieuws en media
Nieuwsoverzicht
Gesprekshulp coronavirus voor behandelaars en patiënten
Gesprekshulp coronavirus voor behandelaars en patiënten
07-04-2020
Zorgverleners voeren momenteel dagelijks gesprekken met patiënten, besmet met het Covid-19 virus. Het gaat dan over complexe, beladen onderwerpen als het al dan niet beademen, reanimeren of laten opnemen op de Intensive Care Unit (ICU). Artsen en andere zorgverleners voeren vooral met kwetsbare, vaak oudere patiënten gesprekken over de vraag welke aanpak bij hen past. Om patiënten hierop voor te bereiden is de
folder ‘gesprekshulp behandelgrenzen’
ontwikkeld.
Marieke Meinardi, geriater, Albert Schweitzerziekenhuis:
“Met de folder willen wij ervoor zorgen dat mensen goed geïnformeerd het gesprek met hun arts ingaan. Het zou mooi zijn als mensen er al goed over hebben nagedacht. Zij kunnen dan hun voorkeur aangeven.’’
Goede gesprek
De gesprekshulp is gebaseerd op de wensen en behoeften van artsen werkzaam op de afdelingen geriatrie, interne geneeskunde, SEH en Intensive Care. Voor zowel zorgverleners als patiënten biedt de gesprekshulp handvatten om ‘het goede gesprek’ te kunnen voeren over de behandelafspraken. De gesprekshulp is één van de keuzehulpen binnen onze themalijn Samen beslissen.
Voorziet in behoefte
De folder is ontstaan uit een samenwerking tussen PATIENT+, het Albert Schweitzerziekenhuis en het UMCU, met steun van Coöperatie VGZ. Bernhoven, Noordwest Ziekenhuisgroep en Zorggroep Synchroon hebben de gesprekshulp getest en zullen snel met het gebruik ervan beginnen. De gesprekshulp is ook geschikt voor de reguliere zorg. Dat de folder voorziet in een behoefte is inmiddels duidelijk: ruim honderd zorginstellingen, waaronder huisartspraktijken, verpleeghuizen en andere ziekenhuizen, hebben de gesprekshulp behandelgrenzen al aangevraagd.
Meer informatie
Zie het bericht van
PATIENT+
, in
Zorgvisie
en het artikel in het
AD
voor meer informatie over de folder.
Deel dit artikel:
Contactgegevens
voor mediarelaties
Coöperatie VGZ
Stuur een e-mail
Neem telefonisch contact op
https://www.linkedin.com/company/cooperatievgz/mycompany/verification/
https://www.facebook.com/CooperatieVGZ/
Word jij lid van de Ledenraad van Cooperatie VGZ
Art Beuting benoemd tot Chief Member Officer van Zorgverzekeraar VGZ
Catharina Ziekenhuis en VGZ bekrachtigen samenwerking met nieuw 4-jarig contract
Zorgcontractering 2024 voor groot deel rond