Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Over Coöperatie VGZ
Dit zijn wij
Organisatie en Bestuur
Organisatie en Bestuur
Ik wil meer weten over
Overzicht
Corporate Governance
Gezondste organisatie van Nederland
Juridische structuur
Executive Committee
Raad van Commissarissen
Ledenraad
Over ons
Over ons
Informatie over
Over Coöperatie VGZ
Onze merken
Samen Voorop
Geen winstoogmerk
Feiten en Cijfers
Feiten en Cijfers
Onze feiten en cijfers
Overzicht
Jaarverslag 2023
Zorginkoop
Dossiers
Samen voorop
Zo werken we samen met zorgaanbieders aan vernieuwende zorg
Bekijk de voorbeelden
Zorg
Toekomstbestendige zorg
Thema's
Thema's
Innovatie en procesverbetering
Digitalisering
Innovatie in de zorg
Passende zorg
Onze visie op ouderenzorg
Middelen en Duurzaamheid
Duurzaamheid
Personeeltekort
Het Netwerk Zinnige Zorg
VGZ Zorgkantoor
Werken aan toekomstbestendige zorg
Bekijk hoe wij dit doen
Gezondheid
Gezonder Nederland
Bekijk onze thema's
Bekijk onze thema's
Meer informatie over
Zelfmanagement
Preventie
Leefstijl - GLI
Gezondere leden
Eigen regie
Meer weten over hoe wij bijdragen aan toekomstbestendige zorg?
Bekijk het hier
Nieuws en Media
Blijf op de hoogte
Nieuws en Media
Nieuws en Media
Meer informatie over
Mediatheek
Onze woordvoerders
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Evenementen
Onze video's
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk hier onze nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Cooperatie VGZ
Nieuws en media
Nieuwsoverzicht
Gezamenlijke aanpak wachttijden GGZ door transfertafels in Rotterdam Rijnmond
Gezamenlijke aanpak wachttijden GGZ door transfertafels in Rotterdam Rijnmond
Cliënten zo snel mogelijk voor behandeling naar juiste plek door transparantie in wachttijden en -lijsten, gezamenlijke initiatieven voor triage en doorverwijzing.
31-01-2020
Eén van de grootste knelpunten in de zorg in Nederland zijn de lange wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). Coöperatie VGZ neemt dit zeer serieus en zet zich ervoor in dat haar verzekerden tijdig passende zorg krijgen.
De regio Rotterdam Rijnmond kampt al geruime tijd met lange wachttijden in de GGZ. In deze regio staan op dit moment bijna 900 VGZ-verzekerden op de wachtlijst. Voor Coöperatie VGZ is dit reden om, samen met de meest betrokken GGZ-instellingen (BuurtzorgT, FortaGroep, HSK, Mentaal Beter en Parnassia Groep), een concrete vervolgstap te zetten. Daarom starten zij begin februari in Rotterdam Rijnmond een eerste ‘transfertafel GGZ’.
Transfertafels GGZ
Om de wachttijden aan te pakken, is het nodig om écht inzicht te krijgen in de zorgvraag van de mensen die in de regio op de wachtlijst staan. Dit gebeurt aan de transfertafel. Hier geven aanbieders elkaar inzicht in de zorgvragers die op hun afzonderlijke wachtlijsten staan. Ook wordt er gezamenlijk bekeken hoe vraag en aanbod beter bij elkaar gebracht kunnen worden. Door daarbij samen te werken met de verwijzers, komen cliënten ook sneller bij de juiste behandelaar terecht. Voor het verbeteren van de aanpak van wachttijden worden ook goede, passende praktijkvoorbeelden uit andere regio’s snel toegepast. De resultaten in de regio Rotterdam kunnen vervolgens weer worden gebruikt bij de aanpak van problemen in andere delen van het land.
Unieke aanpak
Het unieke aan de transfertafels GGZ is dat de samenwerking transparant inzicht geeft in de zorgvraag van mensen die in de regio’s op de wachtlijst staan. Doordat de inhoudelijke deskundigen van verschillende aanbieders dit openlijk delen en met elkaar bespreken. Daarbij worden er gezamenlijke afspraken gemaakt of initiatieven ontplooid op het terrein van triage en doorverwijzing, zodat een cliënt zo snel mogelijk op de juiste plek terecht kan en behandeld wordt. Ook geeft deze aanpak direct inzicht in de knelpunten en de beschikbare capaciteit van de betrokken GGZ-instellingen, zodat hier adequaat op kan worden ingespeeld. Cliënten beslissen zelf of ze gebruik maken van alternatief aanbod of op de wachtlijst blijven van de instelling van hun voorkeur.
Wachttijdreductie door inzet op zinnige zorg
Er dreigt een groot maatschappelijk probleem om de zorg toegankelijk te houden en de kosten te beheersen. Als we niets doen, is het de vraag of volgende generaties nog de zorg kunnen krijgen die nodig is. De oplopende wachttijden binnen de GGZ zijn daar een voorbeeld van. Daarom spant Coöperatie VGZ zich hier voor in, samen met de GGZ-instellingen in haar netwerk. Dit doen wij langs de lijnen van ‘zinnige zorg’: zorg die beter past bij wat patiënten echt belangrijk vinden die zorgverleners aanspreekt op hun professionaliteit én zorg die geleverd wordt met minder mensen en tegen lagere kosten.
Afgelopen november nam staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) een verzameling van
23 goede praktijkvoorbeelden
voor het terugdringen van de lange wachttijden in ontvangst.
Eind november
startte BuurtzorgT samen met Coöperatie VGZ om de wachttijden in Rotterdam te verkorten. En
in december liet HSK
zien dat zij patiënten sneller kunnen helpen door een vernieuwde intake. Ook bieden
FortaGroep
,
Mentaal Beter
en
Parnassia Groep
hun cliënten online psychische zorg op afstand.
Deel dit artikel:
Contactgegevens
voor mediarelaties
Coöperatie VGZ
Stuur een e-mail
Neem telefonisch contact op
https://www.linkedin.com/company/cooperatievgz/mycompany/verification/
https://www.facebook.com/CooperatieVGZ/
Word jij lid van de Ledenraad van Cooperatie VGZ
Art Beuting benoemd tot Chief Member Officer van Zorgverzekeraar VGZ
Catharina Ziekenhuis en VGZ bekrachtigen samenwerking met nieuw 4-jarig contract
Zorgcontractering 2024 voor groot deel rond