Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Over Coöperatie VGZ
Dit zijn wij
Organisatie en Bestuur
Organisatie en Bestuur
Ik wil meer weten over
Overzicht
Corporate Governance
Gezondste organisatie van Nederland
Juridische structuur
Executive Committee
Raad van Commissarissen
Ledenraad
Over ons
Over ons
Informatie over
Over Coöperatie VGZ
Onze merken
Samen Voorop
Geen winstoogmerk
Feiten en Cijfers
Feiten en Cijfers
Onze feiten en cijfers
Overzicht
Jaarverslag 2023
Zorginkoop
Dossiers
Samen voorop
Zo werken we samen met zorgaanbieders aan vernieuwende zorg
Bekijk de voorbeelden
Zorg
Toekomstbestendige zorg
Thema's
Thema's
Innovatie en procesverbetering
Digitalisering
Innovatie in de zorg
Passende zorg
Onze visie op ouderenzorg
Middelen en Duurzaamheid
Duurzaamheid
Personeeltekort
Het Netwerk Zinnige Zorg
VGZ Zorgkantoor
Werken aan toekomstbestendige zorg
Bekijk hoe wij dit doen
Gezondheid
Gezonder Nederland
Bekijk onze thema's
Bekijk onze thema's
Meer informatie over
Zelfmanagement
Preventie
Leefstijl - GLI
Gezondere leden
Eigen regie
Meer weten over hoe wij bijdragen aan toekomstbestendige zorg?
Bekijk het hier
Nieuws en Media
Blijf op de hoogte
Nieuws en Media
Nieuws en Media
Meer informatie over
Mediatheek
Onze woordvoerders
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Evenementen
Onze video's
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk hier onze nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Cooperatie VGZ
Nieuws en media
Nieuwsoverzicht
Minder zorgkosten hartpatiënten door beter zorgproces in combinatie met eHealth
Minder zorgkosten hartpatiënten door beter zorgproces in combinatie met eHealth
27-11-2014
De zorg voor hartfalenpatiënten verbetert sterk als hun zorgproces wordt geoptimaliseerd en digitale thuismeet-oplossingen hen daarbij ondersteunen. Deze vorm van zorg leidt tot meer tevredenheid bij patiënten en forse besparingen op ziekenhuiskosten. Dat blijkt uit vandaag gepresenteerde resultaten van een onderzoek van Philips, zes ziekenhuizen, VGZ en andere zorgverzekeraars. Het optimaliseren van de begeleiding in combinatie met eHealth leidt tot flink minder ernstige complicaties en ziekenhuisopnames. Deze vorm van zorg sluit daarmee helemaal aan bij het idee dat VGZ heeft over Goede Zorg. Ab Klink, lid van de Raad van Bestuur van Coöperatie VGZ: “Dit project laat waanzinnige resultaten zien.”
Onderzoekers van KIWA Carity volgden vier jaar lang 175 hartfalenpatiënten. Hun zorgproces werd op meerdere fronten geoptimaliseerd. Zo kregen zij na het eerste contact met hun huisarts al na ongeveer een week vervolgonderzoek, een diagnose en een behandelplan, waar dit traditioneel ruim anderhalve maand in beslag neemt. Waar zorg traditioneel reageert op problemen, gaat deze zorgvorm uit van proactief, dagelijks handelen om de gezondheid van de patiënt te stabiliseren en verslechteringen vroegtijdig te signaleren.
De patiënten worden daarbij ondersteund met digitale thuismeetapparatuur. Hiermee meten zij dagelijks hun vitale functies en krijgen levensstijladvies. In plaats van ongeveer eens per drie maanden in het ziekenhuis, werden patiënten nu dagelijks (op afstand) thuis gecontroleerd.
Halvering ziekenhuisopnames
De nieuwe aanpak leidde tot opmerkelijke resultaten. Het aantal verpleegdagen daalde met 57% en het aantal ziekenhuisopnames nam af met 52%. De zorg kon voor het grootste deel in de polikliniek plaatsvinden. Uiteindelijk vallen de zorgkosten per patiënt gemiddeld 26% lager uit. Belangrijker nog: het onderzoek toonde daarnaast aan dat zowel artsen als patiënten gemiddeld tevreden tot zeer tevreden. Patiënten lieten ook weten het zeer geruststellend te vinden dat zij met behulp van e-health dagelijks kunnen rekenen op ondersteuning door zorgverleners.
VGZ gelooft in Zinnige Zorg: zorg die kwalitatief hoogwaardig is, de tevredenheid van patiënten waarborgt en betaalbaar is. VGZ werkt daarnaast zoveel mogelijk aan zorg dichtbij, in de eigen omgeving van patiënten: het vermindert de druk op dure ziekenhuiszorg. Ab Klink: “Meer zorg in deze vorm is nodig om de Nederlandse zorg ook in de toekomst betaalbaar te houden.”
Volgens Klink ligt er meer moois in het verschiet: “Er zijn inmiddels tal van e-health oplossingen voorhanden waarvan patiënten, zorgverleners en de maatschappij kunnen profiteren. De technologie is er klaar voor, maar de manier waarop de zorg nu is georganiseerd en wordt gecontracteerd nog niet. Wel maken we gaandeweg slagen die daarin verandering brengen. Met de resultaten van dit onderzoek kunnen we de volgende stap zetten naar een innovatief zorgmodel waarmee zorg binnen en buiten het ziekenhuis wordt geïntegreerd en er enorme voordelen zijn voor de patiënt, arts en maatschappij.”
Deel dit artikel:
Word jij lid van de Ledenraad van Cooperatie VGZ
Art Beuting benoemd tot Chief Member Officer van Zorgverzekeraar VGZ
Catharina Ziekenhuis en VGZ bekrachtigen samenwerking met nieuw 4-jarig contract
Zorgcontractering 2024 voor groot deel rond