Reputatie van VGZ verbeterd door onderscheidende purpose

RepTrak NL Top 30, met VGZ op plaats 15
31-03-2021
Het afgelopen jaar speelde corona een grote rol bij de reputatie. En vooral hoe bedrijven met deze pandemie omgaan. Dat blijkt uit de RepTrak NL-ranking van de grootste 30 bedrijven van Nederland. VGZ is 12 plekken gestegen ten opzichte van vorig jaar, en staat nu op een 15e plek. 

 

Onze boodschap is goed overgekomen

Het onderzoek laat zien dat we op de goede weg zitten, stelt Baukje ter Huurne,  Clusterleider Commerciële Klantontwikkeling: “Onze campagne spitste zich toe op de maatschappelijke rol die we als zorgverzekeraar hebben om nu én in de toekomst de zorg toegankelijk te houden. Daarvoor ontwikkelen we samen met het zorgveld slimme ideeen die de zorg verder helpen! Dat die boodschap goed is overgekomen, dat blijkt uit dit onderzoek. Iets om trots op te zijn!”

Duidelijk onze maatschappelijke rol uitgelegd

Volgens Marjolein Arts, expertleider van het Expertteam Content en Communicatie, komt de stijging vooral door het nieuwe VGZ purpose-verhaal, met de ‘WE benefit’ (wat doen wij voor de toekomstbestendigheid van de zorg) en de ‘ME benefit’ (wat doet VGZ nu voor jou). “We hebben met de onderscheidende purpose van het merk VGZ duidelijk onze maatschappelijke rol uitgelegd (met onze Zinnige Zorg strategie) en voor klanten het verschil gemaakt. We hebben benoemd hoe urgent de transformatie in de zorg is, vanwege de hard stijgende kosten en het grote tekort aan handen aan het bed. En dat heeft Nederland juist in deze coronatijd sterk gevoeld."

Sterke stijging binnen de branche 

Terwijl VGZ na PostNL het meest is gestegen, zijn andere financiële dienstverleners en (zorg-) verzekeraars niet of nauwelijks van plaats veranderd. Menzis en Achmea hebben hun positie behouden (respectievelijk 20e en 26e). CZ is een plaatsje gestegen naar nummer 12. 

Hoe omgaan met een pandemie?

Het lijkt erop dat VGZ zich vooral heeft onderscheiden op het omgaan met een pandemie. Op dit gebied onderscheidde RepTrak NL 4 belangrijke thema’s:  

  • Customer: Voldoen aan klantverwachtingen is een factor die in het pandemiejaar verreweg de meeste impact heeft gehad op de reputatie.  
  • Community: Zinvol bijdragen aan de maatschappij als verlengstuk van de dienstverlening is wat het publiek van bedrijven verwacht.  
  • Future Fitness: In onvoorspelbare tijden krijgen bedrijven vertrouwen als ze zich kunnen aanpassen, zodat ze kunnen voldoen aan de marktbehoeften en hun eigen toekomst veilig stellen. 
  • Fairness: Hoe meer vertrouwen het publiek in bedrijven stelt, hoe belangrijker het is dat zij klanten, werknemers en maatschappij eerlijk behandelen. 

Stakeholdermanager Jaap de Bruijn, verantwoordelijk voor stakeholderonderzoek bij VGZ, herkent de gestegen waardering. “Juist in het afgelopen jaar hebben we, zowel richting onze verzekerden als richting zorgaanbieders, fors ingezet op het bieden van zekerheid in roerige omstandigheden. Dat we daarbij ook een visie op de toekomst lieten zien, met oog voor de patiënt en op basis van samenwerking zorgaanbieders, heeft de waardering voor VGZ een extra impuls gegeven”. 

Betere score onder jongeren

Opvallend is dat VGZ het onder jongeren (18-34) nog beter doet. In de ranking staat VGZ op de 9e plaats, voor de  andere zorgverzekeraars. Deze groep kijkt vooral naar het karakter van bedrijven: zijn ze een goede werkgever, zijn ze open en eerlijk en ondernemen ze maatschappelijk? Vooral dat laatste is volgens Marjolein Arts belangrijk: “Jongeren kijken met name of je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt. Daarin maakt VGZ dus duidelijk al het verschil in de zorgverzekeringsmarkt, maar ook breder. Dat blijkt uit dit onderzoek.” 


  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam