Het onderzoek laat zien dat we op de goede weg zitten, stelt Baukje ter Huurne, Clusterleider Commerciële Klantontwikkeling: “Onze campagne spitste zich toe op de maatschappelijke rol die we als zorgverzekeraar hebben om nu én in de toekomst de zorg toegankelijk te houden. Daarvoor ontwikkelen we samen met het zorgveld slimme ideeen die de zorg verder helpen! Dat die boodschap goed is overgekomen, dat blijkt uit dit onderzoek. Iets om trots op te zijn!”
Volgens Marjolein Arts, expertleider van het Expertteam Content en Communicatie, komt de stijging vooral door het nieuwe VGZ purpose-verhaal, met de ‘WE benefit’ (wat doen wij voor de toekomstbestendigheid van de zorg) en de ‘ME benefit’ (wat doet VGZ nu voor jou). “We hebben met de onderscheidende purpose van het merk VGZ duidelijk onze maatschappelijke rol uitgelegd (met onze Zinnige Zorg strategie) en voor klanten het verschil gemaakt. We hebben benoemd hoe urgent de transformatie in de zorg is, vanwege de hard stijgende kosten en het grote tekort aan handen aan het bed. En dat heeft Nederland juist in deze coronatijd sterk gevoeld."
Terwijl VGZ na PostNL het meest is gestegen, zijn andere financiële dienstverleners en (zorg-) verzekeraars niet of nauwelijks van plaats veranderd. Menzis en Achmea hebben hun positie behouden (respectievelijk 20e en 26e). CZ is een plaatsje gestegen naar nummer 12.
Het lijkt erop dat VGZ zich vooral heeft onderscheiden op het omgaan met een pandemie. Op dit gebied onderscheidde RepTrak NL 4 belangrijke thema’s:
Stakeholdermanager Jaap de Bruijn, verantwoordelijk voor stakeholderonderzoek bij VGZ, herkent de gestegen waardering. “Juist in het afgelopen jaar hebben we, zowel richting onze verzekerden als richting zorgaanbieders, fors ingezet op het bieden van zekerheid in roerige omstandigheden. Dat we daarbij ook een visie op de toekomst lieten zien, met oog voor de patiënt en op basis van samenwerking zorgaanbieders, heeft de waardering voor VGZ een extra impuls gegeven”.
Opvallend is dat VGZ het onder jongeren (18-34) nog beter doet. In de ranking staat VGZ op de 9e plaats, voor de andere zorgverzekeraars. Deze groep kijkt vooral naar het karakter van bedrijven: zijn ze een goede werkgever, zijn ze open en eerlijk en ondernemen ze maatschappelijk? Vooral dat laatste is volgens Marjolein Arts belangrijk: “Jongeren kijken met name of je als bedrijf je maatschappelijke verantwoordelijkheid pakt. Daarin maakt VGZ dus duidelijk al het verschil in de zorgverzekeringsmarkt, maar ook breder. Dat blijkt uit dit onderzoek.”