Vrijdag 28 september werkten medewerkers van Coöperatie VGZ samen met cliënten en GGZ- instellingen in multidisciplinaire teams 14 uur achter elkaar aan oplossingen voor de wachtlijstproblematiek in de GGZ.
In de GGZ hebben we helaas te maken met te lange wachttijden. Alle betrokken partijen werken al langere tijd aan oplossingen voor dit probleem. Medewerkers van Coöperatie VGZ sloegen de handen ineen om een hackathon te organiseren en zo samen met cliëntvertegenwoordigers en zorgaanbieders een boost te geven aan het oplossen van de problematiek.
De teams presenteerden ‘s avonds hun ideeën voor de jury, die bestond uit Jacobine Geel (GGZ Nederland), Sonja Visser (directeur Zelfregiecentrum Venlo), Niki Peters (ervaringsdeskundige) en Kees Hamster (lid Raad van Bestuur van VGZ). De jury was enthousiast over de betrokkenheid en inzet van de teams. De samenwerking tussen specialisten van VGZ, cliënten en deskundigen van GGZ-instellingen Dimence, Yulius en Parnassia Groep zorgde voor een andere manier van kijken.
Het winnende idee van de avond biedt cliënten ‘inzicht, aandacht en invloed’. Het team bedacht een oplossing waarbij cliënten met een verwijzing, , bij de huisarts al inzicht krijgen in de wachttijden en op basis daarvan een voorkeur kunnen aangeven. Vervolgens wordt er, wachtend op de intake bij een zorgaanbieder, al een digitale intake gedaan. Cliënten kunnen daarna chatten met lotgenoten en ervaringsdeskundigen. Op die manier krijgen ze al steun vanaf het moment van verwijzing. Als cliënt sta je niet meer machteloos op een wachtlijst, maar heb je dus zelf invloed op de voorbereiding op jouw toekomstige behandeltraject.
Deelnemers aan de hackathon reageerden na afloop enthousiast. In lijn met het jury-advies liet Marloes van Dongen, afdelingsmanager zorginkoop GGZ weten dat er een vervolg komt op de hackathon. De aangedragen ideeën kunnen dan verder worden uitgewerkt, tot uitvoerbare oplossingen die als voorbeeld verspreid kunnen worden onder GGZ-instellingen.