Om de juiste match te maken tussen GGZ zorgvraag en -aanbod, is het van belang dat de verwijzer op het zorgplatform zo snel mogelijk het meest relevante zorgaanbod kan inzien. Samen met verwijzers en zorgaanbieders zijn ZorgDomein en Coöperatie VGZ op zoek gegaan naar mogelijkheden om sneller relevant aanbod te vinden. Dit heeft geleid tot de volgende aanpassingen in de toeleiding:
De GGZ kent uitdagingen waar betere toeleiding een positieve bijdrage aan levert. GGZ-aanbieders krijgen vaak verwijzingen binnen die niet voor hen geschikt zijn of niet op de juiste plek binnenkomen. Of na triage blijkt dat de behandeling toch binnen een ander echelon moet worden voortgezet. In beide gevallen dient de patiënt een herverwijzing te krijgen. De patiënt is hier niet mee geholpen en het geeft onnodige druk op de huisartspraktijk en de GGZ aanbieder
Veel GGZ-aanbieders kennen lange wachttijden, terwijl er ook GGZ-aanbieders zijn die nog plek hebben voor meer patiënten. Vaak wordt door verwijzers voor grote (bekende) aanbieders gekozen terwijl er ook kleine instellingen of praktijken zijn met passend zorgaanbod en kortere wachttijden. Door het toevoegen van een zoekfunctionaliteit, de mogelijkheid om te selecteren op echelons en te filteren op vorm van behandeling, wordt al het passende zorgaanbod getoond. Thomas Klijn is programmamanager GGZ bij NEO Huisartsenzorg in regio Nijmegen en het afgelopen half jaar betrokken bij de pilot. Hij ziet voordelen in de aanpassingen op ZorgDomein: “In de GGZ is het heel lastig om een patiënt op de juiste plek te krijgen, vanwege het versnipperde en vaak onduidelijke aanbod en lange wachttijden. Het getoonde aanbod in ZorgDomein kan door de aanwezigheid van veel GGZ-organisaties uitgebreid en onoverzichtelijk worden. We grijpen graag kansen aan om het aanbod te verfijnen en daarmee het verwijsproces te verbeteren. Mooi dat de pilot nu wordt omgezet naar een landelijke introductie zodat steeds meer patiënten eerder op de juiste plek terecht komen en dus eerder kunnen starten met de behandeling.”
Roos Konings, manager Publieke Partners bij ZorgDomein: “Bij aanpassingen van ons platform willen we zo veel mogelijk onze gebruikers betrekken, maar ook de andere spelers in het veld. Immers in de zorgwereld opereert niemand alleen. Patiënten, huisartsen, specialisten, zorgverzekeraars en leveranciers vormen samen een ecosysteem. Als we de handen ineenslaan, kunnen we de zorg rondom de patiënt verder optimaliseren. Dit project is daar een goed voorbeeld van.” Thomas Klijn vult aan: “We willen dat de patiënt vaker en beter kan meebeslissen over aspecten die belangrijk voor hem zijn. Als een patiënt bijvoorbeeld open staat voor een online behandeling, dan zijn er vaak snellere opties. Het is goed als dit expliciet in beeld is voor de huisarts en zijn patiënt.”