Huisartsen van Nederland werkt met de software van het Finse bedrijf Klinik Access. Deze verzorgt de intake van de patiënt en de triage. Dat werkt als volgt:
De praktijken hebben na een jaar gebruik zowel positieve als minder positieve ervaringen. De positieve ervaringen zijn:
Patiënten reageren positief op de nieuwe ‘digitale voordeur’. Het blijkt dat ze:
De conclusie is dat AI-triage succesvol kan zijn. Mits er voldoende zorgvragen via de software binnenkomen. Zodat de praktijk zijn manier van werken erop aan kan passen. De praktijk kan hiervoor een aantal zaken oppakken:
Wij geloven dat de software een meerwaarde kan zijn voor de huisartspraktijk. Tegelijkertijd benadrukken dat de koppeling met het HIS de verwachte winst in tijd en administratielast nog moet aantonen.
Verder weten we dat digitale mogelijkheden altijd een leercurve hebben, zowel bij de patiënt als de professional. Die leercurve en de verdere ontwikkeling van software willen we graag ondersteunen. Daarom stellen we per 2024 een addendum beschikbaar met opstartfinanciering voor 2 jaar.
Bekijk dan het rapport, geschreven door Max Andriessen, Expert Zorg bij Coöperatie VGZ.