Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Over Coöperatie VGZ
Dit zijn wij
Organisatie en Bestuur
Organisatie en Bestuur
Ik wil meer weten over
Overzicht
Corporate Governance
Gezondste organisatie van Nederland
Juridische structuur
Executive Committee
Raad van Commissarissen
Ledenraad
Over ons
Over ons
Informatie over
Over Coöperatie VGZ
Onze merken
Samen Voorop
Geen winstoogmerk
Feiten en Cijfers
Feiten en Cijfers
Onze feiten en cijfers
Overzicht
Jaarverslag 2023
Zorginkoop
Dossiers
Samen voorop
Zo werken we samen met zorgaanbieders aan vernieuwende zorg
Bekijk de voorbeelden
Zorg
Toekomstbestendige zorg
Thema's
Thema's
Innovatie en procesverbetering
Digitalisering
Innovatie in de zorg
Passende zorg
Onze visie op ouderenzorg
Middelen en Duurzaamheid
Duurzaamheid
Personeeltekort
Het Netwerk Zinnige Zorg
VGZ Zorgkantoor
Werken aan toekomstbestendige zorg
Bekijk hoe wij dit doen
Gezondheid
Gezonder Nederland
Bekijk onze thema's
Bekijk onze thema's
Meer informatie over
Zelfmanagement
Preventie
Leefstijl - GLI
Gezondere leden
Eigen regie
Meer weten over hoe wij bijdragen aan toekomstbestendige zorg?
Bekijk het hier
Nieuws en Media
Blijf op de hoogte
Nieuws en Media
Nieuws en Media
Meer informatie over
Mediatheek
Onze woordvoerders
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Evenementen
Onze video's
Blijf op de hoogte van het laatste nieuws
Bekijk hier onze nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Werken bij VGZ
VGZ Zorgverzekering
Cooperatie VGZ
Over ons
Zorginkoop
Zorginkoop 2022
Zorginkoop 2022
Transformatie van de zorg is urgenter dan ooit
Covid-19 laat ons zien hoe kwetsbaar de zorg kan zijn. Zorgverleners hebben dag en nacht gewerkt om zoveel mogelijk mensen passende zorg te bieden. Daar is veel doorzettingsvermogen en creativiteit voor nodig. We hebben veel respect en waardering voor iedereen die dat mogelijk maakt.
De zorg in Nederland is goed en - normaal gesproken - voor iedereen toegankelijk. Daar mogen we met elkaar trots op zijn. En dat willen we in de toekomst zo houden. Maar hoe moet dat als er een groeiend tekort is aan personeel en de kosten van de zorg blijven groeien ten nadele van andere maatschappelijke sectoren, zoals onderwijs of klimaat? De coronacrisis heeft nog maar eens duidelijk gemaakt dat het noodzakelijk is om de zorg duurzaam te transformeren: goed, toegankelijk en betaalbaar, ook op de langere termijn.
Toekomstbestendige zorg
Al vóór het uitbreken van de coronacrisis waren er zorgen over de toekomst van de zorg. De maatschappelijke opgave is dan ook om de zorg te vernieuwen en dat willen we samen vormgeven. Er is een versnelling op gang gekomen op het terrein van digitalisering en andere vernieuwingen, maar ook in de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn. Veel zorg kan bijvoorbeeld op afstand – vaak zelfs thuis – plaatsvinden (via telemonitoring en beeldbellen) en wijkverpleegkundigen kunnen in hun werk worden ondersteund met technologische oplossingen. Door gezamenlijk de geleerde lessen op te schalen, kunnen we de zorg duurzamer maken.
Samen de zorg verbeteren
Als Coöperatie VGZ pakken we die handschoen graag op, samen met zorgbestuurders, zorgprofessionals, patiënten, leden (onze verzekerden), overheden en werkgevers. We willen ruimte creëren om met elkaar de zorg continu te verbeteren en te vernieuwen: de zorg verbeteren en processen slimmer inrichten, zodat er meer tijd en aandacht is voor patiënten die dat nodig hebben. Vernieuwing en digitalisering is nodig vanwege oplopende personeelstekorten, maar ook om ervoor te zorgen dat de zorg op langere termijn toegankelijk en betaalbaar blijft voor onze leden. Daarom moeten we de inhoud en organisatie van de zorg duurzaam veranderen via een transitie die we alleen met elkaar, in beleid en praktijk, voor elkaar kunnen krijgen.
Goede voorbeelden opschalen
Ons inkoopbeleid voor 2022 beschrijft hoe we onze leden, samen met zorgprofessionals, de zorg kunnen bieden die zij nodig hebben. We lieten ons daarbij inspireren door ideeën van zorgverleners, ervaringsdeskundigen en andere experts. Het is onze ambitie om deze bewezen goede voorbeelden – good practices – op zoveel mogelijk plekken in de zorg te verspreiden. Onze inkopers en zorginnovators doen dat graag samen met alle partners in de zorg die met ons aan de slag willen of al enige tijd aan de slag zijn met zinnige zorg, zodat we good practices op dit gebied zoveel mogelijk toegankelijk maken voor onze leden. Bijvoorbeeld door good practices met elkaar te delen, zorgverleners van elkaar te laten leren en door initiatieven op te halen. Zorgverleners kunnen hun verbeterideeën met onze inkopers bespreken of indienen via het
Zinnige Zorg Loket
.
Van zorg verlenen naar zorg voorkomen
We zien het als een gezamenlijke opdracht om de zorg te verbeteren waar dat mogelijk is en zorg in de toekomst, als dat kan, zelfs te voorkomen. Naast vernieuwing van de zorg, wint het stimuleren van gezondheid en vitaliteit aan belang. Daarom zien we voor onszelf een grotere rol in het stimuleren van (secundaire) preventie. Want tijdig en gericht ondersteunen en begeleiden van (groepen) mensen met een verhoogd gezondheidsrisico leidt tot minder druk op de zorg als geheel.
Met elkaar voor elkaar
De noodzakelijke transitie van de zorg draagt bij aan duurzaam behoud van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Zo houden we als coöperatie zonder winstoogmerk de zorg voor onze leden goed en toegankelijk, terwijl de premie niet meer stijgt dan echt nodig is. Bovendien kan de overheid hierdoor de hoogte van het eigen risico beperken en het brede basispakket voor iedereen behouden.
Hoofdpunten van ons beleid
In onze inkoopplannen beschrijven we per zorgsoort onze visie, mede gebaseerd op goede voorbeelden en initiatieven uit de praktijk. Ons beleid is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
Zinnige zorg
: betere zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten (individueel en collectief), gebaseerd op de ideeën van zorgverleners
Arbeidsmarkt
: voorrang voor zorg die beter is voor de patiënt en vernieuwingen die de druk op zorggebruik – en daarmee op personeel en budget - verlagen
Digitalisering
: ruim baan voor initiatieven die bijdragen aan zinnige zorg via digitalisering van de organisatie of de inhoud van de zorg zodat die plaatsonafhankelijk wordt
Ketensamenwerking: samenwerking in de keten van zorg en welzijn, met de patiënt als uitgangspunt, aansluitend bij regionale knelpunten
Samen de zorg vooruit brengen
Dit inkoopbeleid is een uitnodiging om ons te helpen bij het waarmaken van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid voor goede, toegankelijke en betaalbare zorg. Alleen samen kunnen we de zorg vooruit brengen.
Zorginkoopbeleid per zorgsoort
We hebben inkoopbeleid vastgesteld voor de onderstaande zorgsoorten
Diagnostiek en trombosezorg
Eerstelijns verblijf en Geriatrische revalidatiezorg
Farmacie
Geboortezorg
Geestelijke gezondheidszorg
Huisartsenzorg
Hulpmiddelen
Medisch specialistische zorg
Mondzorg
Paramedische zorg
Wijkverpleging
Zittend ziekenvervoer