Digitalisering (ook wel E-health genoemd) speelt een belangrijke rol in ons streven naar zorg die ook in de toekomst goed, beschikbaar en betaalbaar blijft. We zoeken samen naar slimme oplossingen, waarbij onze leden het middelpunt zijn en zorgpersoneel wordt ontlast en hun werkplezier wordt vergroot. Ons uitgangspunt is daarbij digitaal als het kan. Als het nodig is via persoonlijk contact met een zorgverlener. Onze digitale strategie richt zich op twee onderdelen; digitale self-service voor onze leden en het stimuleren van digitalisering in de zorg.
Nederlanders zijn steeds meer online. We werken op afstand en laten op elk moment van de dag onze boodschappen bezorgen. Daardoor zijn we ook steeds kritischer en stellen we steeds hogere eisen aan de online dienstverlening. Ook in de zorg kunnen steeds meer zaken via een app of online geregeld worden. En willen mensen steeds meer regie krijgen op hun eigen gezondheid, bijvoorbeeld door online hun gegevens in te kunnen zien. Digitalisering past binnen de waarin patiënten meer betrokken zijn en meeslissen over hun zorg (Samen beslissen of ook wel Shared Decision Making genoemd). Patiënten ervaren dankzij digitalisering meer vrijheid. E-health-toepassingen worden daarom vaak als positief ervaren door zorgverlener en patiënt.
Ook zijn er steeds meer digitale toepassingen zoals videoconsulten en oefenprogramma’s waarmee men zelf thuis aan de slag kan. Door digitalisering zijn we niet meer tijds- en plaatsafhankelijjk. Zorgverleners kunnen op afstand de gegevens van patiënten inzien en voortgang volgen, zonder fysiek aanwezig te zijn. Onder andere door digitalisering kunnen we een antwoord geven op de stijgende zorgvraag door vergrijzing en het toenemende personeelstekort in de zorg.
Een keuzehulp is een (digitaal) hulpmiddel dat alle informatie over een aandoening en de mogelijke behandeling op een rijtje zet. In de keuzehulp geeft de patiënt aan wat voor hem belangrijk is. Persoonlijke omstandigheden bepalen namelijk welke behandeling een patiënt wil ondergaan. De patiënt bespreekt de uitkomst daarna met de arts. Zo komen patiënt en arts samen tot een beslissing die recht doet aan de wensen en omstandigheden van de patiënt.
Telemonitoring is een ander woord voor hartbewaking op afstand. Met een speciaal kastje, worden verschillende waarden gemeten die voor het hartfunctioneren van belang zijn. De aangesloten apparatuur meet waarden, zoals het gewicht, de bloeddruk of de hartslag. Zo is er continu bewaking én krijgt de patiënt begeleiding op maat bij de behandeling en het aanpassen van de leefstijl. Patiënten hoeven zo minder vaak naar het ziekenhuis.
Lees meer op Catharinaziekenhuis.nl
Met behulp van beeldbellen kan de behandeling van angst- en dwangstoornissen deels thuis worden afgemaakt. Hierdoor worden mensen maar 8, in plaats van 16 weken opgenomen. Daarnaast maakt beeldbellen het mogelijk dat cliënten gerichte oefeningen doen in de eigen omgeving, terwijl de behandelaar op afstand meekijkt.
Lees meer op Angstendwang.nl
Ruim 80.000 mensen hebben te maken met een chronische ontsteking van de darm. Met de MijnIBDcoach-app monitoren arts en patiënt samen de gezondheid met periodieke vragenlijsten. Doordat het ziekteverloop regelmatiger wordt bekeken, kunnen darmontstekingen eerder worden ontdekt (en zijn ze dus minder heftig). Hierdoor kan een ziekenhuisopname vaak worden voorkomen.
Bekijk de MijnIBDcoach-app
Lees meer over het Netwerk Zinnige zorg
Met de personeelstekorten en de toenemende vergrijzing is het essentieel dat er nieuwe zinnige (e-health) initiatieven komen. Doordat de technologische ontwikkelingen snel gaan en er nog weinig onderzoek is gedaan naar de efficiëntie van e-health toepassingen, is het essentieel om goed te snappen welke initiatieven daadwerkelijk bijdragen aan zinnige zorg. E-health is niet het doel, maar een middel om voor iedereen in Nederland kwalitatief goede, betaalbare en zinnige zorg te garanderen, voor nu en in de toekomst.
Lees meer over het belang van e-health in dit artikel van VGZ op Qruxx.nl