Innovatie in de zorg draait om vernieuwende initiatieven die betere zorg opleveren. Kwaliteitsverbetering voor patiënten staat voorop. Het doel van zorginnovatie is om mensen zoveel mogelijk eigen regie over hun gezondheid te geven. Zorginnovatie is ook nodig om de druk op zorgprofessionals te verminderen en zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Zorgverleners zoeken daarom naar efficiënte vernieuwingen in samenwerking met zorgverzekeraars, patiënten en andere betrokkenen.
Bij zorginnovatie denken veel mensen aan vernieuwingen in zorgtechnologie, zoals robots aan het bed in het ziekenhuis die het werk van mensen over nemen. Toch betekent zorginnovatie veel meer. Het gaat bijvoorbeeld ook om verbetering van diensten en producten, zoals behandelingen en hulpmiddelen. Zorginnovatie beslaat alle terreinen van de zorg met als doel om die toekomstbestendig te maken. De innovaties in de zorg zijn daarom gericht op:
Het vergroten van zelfredzaamheid van patiënten door innovatie in de zorg moet onder meer leiden tot:
Deze app geeft mensen na een operatie een persoonlijk herstelplan waardoor ze de eigen regie over hun gezondheid krijgen. De zorgprofessional kan op afstand meekijken en advies geven. Patiënten herstellen dankzij de app 5 tot 14 dagen sneller dan voorheen.
Het Netwerk Zinnige Zorg wil zorginnovatie versnellen door het gezamenlijk omarmen van bestaande en nieuwe kwaliteitsinitiatieven in de zorg. Het samenwerkingsverband daagt andere spelers in de zorgsector uit om haar werkwijze te volgen. Het gaat daarbij om:
Voor verbetering van de zorg wordt in de sector gezocht naar innovaties die zorgen voor een hogere zorgkwaliteit en klantbeleving en lagere zorgkosten. Daarvan bestaan al veel goede voorbeelden. Zorgverleners die kennis hebben van zulke innovaties worden gevraagd om die ideeën te delen, ook op het gebied van bedrijfsvoering. Door kennis over innovaties binnen de zorgsector te delen kunnen patiënten daar sneller op grotere schaal van profiteren.
Uiteraard is het zaak om innovaties vooral te richten op mensen die ze nodig hebben. Daarom gaat de aandacht in het zorgveld vooral uit naar innovaties die voortkomen uit een samenwerking tussen zorgverleners en patiënten. Zorgverleners weten het beste hoe ze passende zorg kunnen vernieuwen, verbeteren en betaalbaar kunnen houden. Innovaties die daarop zijn gericht worden gezien als zinnige zorg. Enkele goede voorbeelden daarvan:
Innovaties in de gezondheidszorg zijn interessant als ze positieve impact hebben op passende zorg voor cliënten. Daarom hebben zorgverleners en bijvoorbeeld ook zorgverzekeraars contact met patiëntenverenigingen over de wensen voor vernieuwing van het zorgaanbod. Een goed voorbeeld daarvan vind je hier.
Nieuwe ideeën kunnen vervolgens worden getest met medewerking van patiënten. Ook vragen zorgverleners soms aan patiënten om mee te denken over zorginnovaties, bijvoorbeeld als onderdeel van shared decision making (samen beslissen over zorg). Of door bijvoorbeeld het invullen van een vragenlijst. Zulke initiatieven geven zorgbehoevenden een stem in het innovatieproces.
Innovaties in de zorg of ouderenzorg worden in de praktijk uitgetest door zorgverleners en hun patiënten. Ook als de eerste ervaringen positief zijn, wil dat niet altijd zeggen dat een vernieuwing werkelijk effectief is. Gecheckt wordt op verbetering van onder meer: