Afgewezen declaraties

Het is prettig wanneer uw declaraties in 1 keer worden goedgekeurd en uitbetaald. Wijzen wij een declaratie af? Dan vindt u hieronder verschillende tips die u mogelijk kunnen helpen om uw declaratie uitbetaald te krijgen.

 Vragen over een declaratie van uw patiënt?

In verband met privacywetgeving kunnen wij u helaas niet telefonisch te woord staan over declaraties die door onze verzekerden zijn ingediend. Uw patiënt kan zelf contact opnemen met de klantenservice van de verzekering, eventueel in uw aanwezigheid.

VGZ | IZZ door VGZ | IZA | UMC | VGZbewuzt | Univé | ZEKUR | Zorgzaam | United Consumers

Indien uw patiënt te horen heeft gekregen dat u niet in de zorgzoeker staat, kunt u wel contact met ons opnemen. Wij kunnen dan uw persoonlijke en praktijk AGB-code controleren.

 Deze gegevens mogen niet missen in uw declaratie

Afhankelijk van de manier waarop u declareert, hebben we verschillende gegevens nodig om uw declaratie te kunnen verwerken. Zijn de gegevens in uw declaratie onvolledig? Dan wijzen we de declaratie af. 

Vermeld deze gegevens op uw nota

Gegevens van uw praktijk

  • NAW-gegevens praktijk*
  • Praktijk AGB-code
  • Persoonlijke AGB-code
  • Factuurnummer

Gegevens van uw patiënt (onze verzekerde)

  • NAW-gegevens van de verzekerde
  • Klantnummer (polisnummer)
  • Geboortedatum

Informatie over de zorg en kosten

  • Prestatiecode
  • Totaalbedrag

* De naam en het adres van uw praktijk moeten overeenkomen met het AGB-register van Vektis.

Levert u een papieren nota aan?

Vermeld dan ook de volgende 3 zaken op uw nota:

  • Een korte omschrijving van de behandeling. Bijvoorbeeld ‘acupunctuur’. Alleen ‘behandeling’ is niet voldoende.
  • Iedere behandeling vermeldt u apart, inclusief het bedrag en de datum.
  • De koepelorganisatie waarbij u bent aangesloten.
    Op de pagina 'Beleid' leest u welke koepelorganisaties wij erkennen.

    Om de declaratie te kunnen vergoeden is het belangrijk dat u als individuele zorgverlener vermeld wordt in de Zorgzoeker van VGZ. Staat u hier niet in? Neem dan contact op met uw koepelorganisatie. De koepelorganisatie heeft een meldingsplicht. Op basis van hun meldingen passen wij uw gegevens aan in onze Zorgzoeker.

 Oorzaken van afgewezen declaraties

Heeft u alle bovenstaande gegevens doorgegeven en is uw declaratie toch afgewezen? Dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

  • Het is belangrijk dat alle aangeleverde gegevens uit uw declaratie overeenkomen met uw registratie in het AGB-register van Vektis. Is dit niet het geval? Dan wijzen we uw declaratie af.

    Heeft u meerdere AGB-codes? Dan declareert u alternatieve (beweeg)zorg onder de AGB-code die u via uw beroepsvereniging of koepelorganisatie aan ons heeft doorgegeven.

  • Verschillende behandelingen en therapievormen vergoeden we niet. Op de pagina vergoedingen leest u wat we wel en niet vergoeden.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam