De afgelopen jaren hebben we samen met zorgaanbieders mooie successen behaald. Zoals het realiseren van een gezamenlijke frontoffice in de IDD-regio’s, de eerste stappen op gebied van gegevensuitwisseling en het ontstaan van mooie samenwerkingsverbanden. Toch is er nog steeds sprake van een versnipperd aanbod, een capaciteitsoverschot en kan de gegevensuitwisseling nog verder geoptimaliseerd worden. Om diagnostiek toekomstbestendig te organiseren richten we ons binnen IDD op 3 hoofdpunten:
We streven naar 1 centrale diagnostiek hub (frontoffice) per regio. Hierbij focussen we op een aantal grotere centrale aanbieders, in plaats van veel kleine aanbieders.
Diagnostiek is een belangrijke factor bij het bepalen van de zorg die nodig is. Hierbij is het belangrijk dat de diagnostiek en de geleverde zorg passend is. Deze passende zorg wordt bepaald door de regionale samenwerking van de diagnostiekaanbieders (nulde tot en met de derde lijn).
Digitalisering vergemakkelijkt de zorgverlening, voorkomt onnodige (dubbele) diagnostiek en ondersteunt innovatie. Daarom is digitalisering onmisbaar binnen de diagnostische zorgketen. We vinden het belangrijk dat het volledige proces - van aanvraag tot en met uitslag – digitaal verloopt. Met expliciet aandacht voor gegevensuitwisseling tussen de betrokken zorgverleners.
IDD draagt bij aan het centraal stellen van de patiënt, doelmatige zorg en een toekomstbestendig zorglandschap. We faciliteren deze transitie door dit beleid uit te zetten in onze belangrijkste kernregio's en we maken meerjarenafspraken.
Binnen de meerjarenafspraken wordt er gewerkt aan inhoudelijke ontwikkelingen en doelstellingen op bovenstaande 3 hoofdpunten. Deze stellen we samen met zorgaanbieders op en leggen we vast in een roadmap (routekaart). Daarnaast versterkt en ondersteunt het Integraal Zorgakkoord (IZA) onze visie. En kan het door de inzet van de IZA transformatiemiddelen een extra stimulans geven.