Uw patiënten informeren over het preferentiebeleid
Krijgt uw patiënt een ander medicijn vanwege het preferentiebeleid? Dan begrijpen we dat het belangrijk is om uitleg te geven aan uw patiënt. Op de website voor onze verzekerden geven wij uitleg over ons beleid. Maar we helpen u ook graag op weg om uw patiënten te informeren.
Geen eigen risico op de preferente middelen
Het preferentiebeleid helpt om de zorg betaalbaar te houden en de stijgende zorgkosten onder controle te krijgen. Het betekent alleen ook dat onze verzekerden in sommige gevallen een ander merk van een geneesmiddel (het preferente middel) ontvangen, dan dat zij gewend zijn. Juist daarom vinden we het belangrijk om bij preferente geneesmiddelen geen verplicht en vrijwillig eigen risico in rekening te brengen.Wel eigen risico op de terhandstellings- of dienstverleningskosten
De terhandstellings- of dienstverleningskosten die een apotheek in rekening brengt om het middel te leveren, vallen wel onder het eigen risico. Het gaat hier om de dienstverlening van de apotheek, zoals het geven van informatie en voorlichting en het bewaken van juist medicijngebruik. Ook controleert de apotheker of het geneesmiddel in combinatie met andere geneesmiddelen van de patiënt gebruikt mag worden.
Collega van VGZ legt het preferentiebeleid uit
U kunt deze video gebruiken om uw patiënten uitleg te geven over het preferentiebeleid.
Verschillende manieren om uw patiënten te informeren
U kunt uw patiënten op verschillende manieren informeren over het preferentiebeleid. Voor onze leden staat dit beleid beter bekend als het 'voorkeursbeleid'.

Informatiefolder

Reglement

Vragen?
Heeft u of uw patiënt nog vragen? We helpen graag. U kunt hiervoor contact opnemen met onze Zorgaanbiederslijn. Het telefoonnummer vindt u op de Service & Contactpagina. Uw patiënt kan contact opnemen met onze klantenservice, via:
VGZ | IZZ door VGZ | IZA | UMC | VGZbewuzt | Univé | ZEKUR | Zorgzaam