Sinds 1 december 2024 hanteren zorgverzekeraars een nieuwe (landelijke) controle-inrichting voor ingediende declaraties. Door de nieuwe controle-inrichting vinden er meer afwijzingen plaats dan gebruikelijk. Helaas is gebleken dat een deel van deze afwijzingen onterecht is en dat sommige afwijzingen een verkeerde afwijsreden meekrijgen. U hoeft momenteel niets te doen, dit probleem is bij ons bekend en we werken hard aan een oplossing.
Vanuit verschillende zorgaanbieders farmacie hebben we meldingen en vragen ontvangen over afgewezen declaraties vanaf 1 december 2024. Deze afwijzingen komen voor bij zowel standaard terhandstellingen als de geïndividualiseerde distributievorm (GDV) terhandstellingen. Het gaat daarbij om de onderstaande afwijscodes. Helaas kunnen we u op dit moment nog niet zeggen of de declaratie ook echt onterecht is afgewezen. Het gaat om de volgende afwijsredenen:
Update: De onterecht afgewezen regels met betrekking tot een mogelijke dubbele aanspraak zijn in de week van 10 maart gecorrigeerd en worden nabetaald. De apothekers die het betreft kunnen op korte termijn een correctiespecificatie verwachten of hebben deze inmiddels ontvangen.
Als uit de hercontrole blijkt dat de declaraties onterecht zijn afgewezen, vergoeden wij deze alsnog. Twee van de problemen zijn inmiddels verholpen:
Dit probleem speelde sinds 1 januari 2025. Inmiddels is dit met terugwerkende kracht verholpen en worden alle declaraties die na 19 februari zijn ingediend correct afgehandeld. We voeren op dit moment een controle uit om in beeld te brengen welke declaratieregels geraakt zijn.
Het probleem met het onterecht afwijzen van de magistrale bereidingen speelde sinds 1 december 2024 en is met terugwerkende kracht verholpen. We voeren op dit moment een controle uit om in beeld te brengen welke declaratieregels geraakt zijn. Declaraties die u na 13 februari heeft ingediend worden weer op de correcte wijze verwerkt.
Voor de overige afwijzingen is op dit moment helaas nog geen oplossing . We werken er hard aan om dit probleem waar mogelijk intern te verhelpen. Voor het verhelpen van sommige onterechte afwijzingen zijn we echter (ook) afhankelijk van externe softwareleveranciers. Ook zij zijn bekend met het probleem en werken aan een spoedige oplossing.
We begrijpen dat dit vervelend is, daarom werken we hard aan een structurele oplossing. Zodra we dit wel weten, zullen we dit via de website communiceren. U kunt uw nieuwe declaraties gewoon blijven indienen. Op die manier worden uw overige declaraties gewoon verwerkt en uitbetaald.
Als de problemen opgelost zijn zullen we de onterecht afgekeurde declaraties zo snel mogelijk alsnog verwerken.
Let op: dien onterecht afgewezen declaraties (nog) niet opnieuw in. De kans bestaat dat ze dan alsnog afgewezen worden, omdat ze dan dubbel in het systeem voorkomen. Wacht onze berichtgeving over de afhandeling af. We brengen u hier per e-mail en via de website over op de hoogte.
De afwijzingen die we in dit bericht benoemen hoeft u niet meer te melden bij ons. Deze zijn bekend en worden voor alle zorgaanbieders automatisch meegenomen bij de afhandeling hiervan.
Ervaart u afwijzingen die naar uw idee ook door deze systeemfout komen, die we in dit bericht niet noemen? Dan horen we dat graag van u. U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met ons Zorgaanbiedersloket (040 – 297 58 99) of een bericht sturen via het contactformulier. Het zorgaanbiedersloket is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00.
Heeft u nog andere vragen over declareren? Neem dan contact met ons op of bekijk meer informatie over declareren op onze website. Excuses voor het ontstane ongemak. We houden u op de hoogte van de situatie en de afhandeling.