Informatie over gedeeltelijk uitbetaalde declaraties

Heeft u een gedeeltelijke uitbetaling ontvangen voor uw declaratie? En wilt u weten waarom u niet het volledig gedeclareerde bedrag heeft ontvangen? Dit kan verschillende oorzaken hebben. We leggen graag uit waar dit aan kan liggen. Zodat u in de toekomst zorgeloos kunt declareren. 

 Ik heb een lagere uitbetaling ontvangen dan verwacht

Dit kan te maken hebben met de verzekeringsvoorwaarden van uw cliënt. Of misschien heeft u gecontracteerde zorg gedeclareerd waarvoor u geen overeenkomst heeft. In dat geval vergoeden wij namelijk een niet-gecontracteerd tarief, waardoor uw uitbetaling lager kan uitvallen. Het is ook mogelijk dat uw declaratie verrekend is met een negatief bedrag.

  • De zorgkosten die we aan onze verzekerde vergoeden zijn afhankelijk van de verzekeringsvoorwaarden. Komen zorgkosten vanuit de voorwaarden niet (volledig) in aanmerking voor vergoeding? Dan ontvangt u geen of een lagere uitbetaling voor uw declaraties.

    U vindt al onze verzekeringsvoorwaarden op de verschillende websites:

    VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ door VGZ | United Consumers | Univé | UMC | ZEKUR | Zorgzaam

  • Heeft u gekozen om voor gecontracteerde zorg géén overeenkomst met ons af te sluiten? Dan vergoeden wij voor deze zorg een niet-gecontracteerd tarief. De hoogte van dit tarief is afhankelijk van de polis van uw cliënt. De maximale tarieven die wij vergoeden vindt u in de 'Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgaanbieders'.

    Deze lijst kunt u downloaden bij onze Algemene informatie.

  • Eerder uitbetaalde declaraties kunnen door u gecrediteerd worden, of door ons gecorrigeerd worden. Crediteringen en correcties kunnen ervoor zorgen dat er een negatief bedrag bij ons open staat. Een bedrag dat u nog aan ons verschuldigd bent. Is dit het geval? Dan verrekenen wij het negatieve bedrag met de eerstvolgende uitbetaling die u van ons ontvangt. Bijvoorbeeld de uitbetaling van een nieuw ingediende declaratie.

 Mijn declaratie is volledig afgewezen

In de retourinformatie van uw declaratie vindt u bij elke afgewezen declaratieregel een Vektis retourcode. We leggen per retourcode graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient. Staat uw retourcode hier (nog) niet tussen? Raadpleeg dan de retourcodezoeker van Vektis voor meer uitleg.

Tip: controleer uw erkenning of bevoegdheid bij Vektis

Erkenningen en bevoegdheden nemen wij automatisch over zoals deze bij Vektis geregistreerd zijn. Heeft de uitvoerder op een declaratieregel niet de juiste erkenning of bevoegdheid om de gedeclareerde prestatie te mogen leveren? Dan kunnen wij de declaratie niet uitbetalen.

 Vraag een correctie aan als wij een fout hebben gemaakt

Soms maken wij een fout. Goed dat u dit heeft opgemerkt, want hier kunnen wij alleen maar van leren. Neem contact met ons op om de declaratie te laten corrigeren.

Nadat u de correctie heeft doorgegeven, duurt het een paar dagen voordat de correctie is verwerkt. U ontvangt van ons een correctiespecificatie.

 Heeft u nog vragen?

Neem dan gerust contact met ons op. We helpen u graag verder.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam