Beleid Geestelijke Gezondheidszorg 2026

We staan voor grote uitdagingen in de GGZ. Juist daarom vinden we het belangrijk dat er voor onze leden met mentale hulpvragen voldoende en kwalitatief (zorg)aanbod beschikbaar is. Ons uitgangspunt hierbij is de juiste hulp of zorg, op de juiste plek en op het juiste moment. 

Onze visie op geestelijke gezondheidszorg

Onze visie vormt de basis voor ons inkoopbeleid. Hieronder vindt u onze hoofdpunten.

Toegankelijke zorg

Door toegenomen vraag en krappe arbeidsmarkt wachten veel wachten op een behandeling. Deze situatie is onhoudbaar. Daarom ligt onze focus op initiatieven en transformaties die bijdragen aan de toegankelijkheid van de GGZ.
 

Passende en doelmatige GGZ

We staan voor passende en doelmatige zorg. Dit is zorg die effectief is, voldoet aan de stand van wetenschap en praktijk en meerwaarde heeft voor de cliënt. Passende zorg draagt actief bij aan het functioneren en de kwaliteit van leven van onze leden.  

Digitale GGZ

Passende zorg betekent steeds vaker een mix van digitale en fysieke zorg. Digitalisering is noodzakelijk om te voldoen aan de veranderende behoeften van cliënten, maar zeker ook als oplossingsrichting voor de wachtlijsten, de arbeidsmarktproblematiek én de stijgende zorgkosten.  

Ons inkoopbeleid voor 2026

In ons inkoopbeleid vindt u alle informatie over de procedure, minimumeisen en planning die wij hanteren voor het inkopen van geestelijke gezondheidszorg in 2026.

 Duurzaamheid

Om een bijdrage te leveren aan een gezonde toekomst voor iedereen hebben we bij het inkopen van zorg steeds meer aandacht voor duurzaamheid. De zorgsector heeft namelijk een groot aandeel in de CO2-uitstoot, het grondstofverbruik en de afvalproductie in Nederland. Dat heeft ernstige gevolgen voor onze leefomgeving, gezondheid en gezondheidszorg. We vinden het belangrijk dat de zorgsector duurzamer wordt en daar kunnen wij aan bijdragen. Bijvoorbeeld door hierover met zorgaanbieders in gesprek te gaan, afspraken te maken en duurzame initiatieven te delen.

 Samen de zorg vernieuwen

Good Practices zijn bewezen en succesvolle praktijkvoorbeelden van zorg die het beste bij de patiënt passen. Een mooi voorbeeld binnen de GGZ is 'Behandelmanagement'. Hierbij wordt het effect van de behandeling continu gemonitord en geëvalueerd, zodat het behandelplan tijdig en waar nodig kan worden bijgestuurd. Behandelmanagement is breed toepasbaar en draagt bij aan de doeltreffendheid, doelmatigheid en toegankelijkheid van de GGZ.

Bekijk de Good Practice 'Behandelmanagement'

 Raymond Wieland vertelt over onze visie

Ons inkoopbeleid staat in het teken van samenwerken aan toekomstbestendige zorg. In deze video vertelt Afdelingsmanager Zorginkoop & Transformatie GGZ Raymond Wieland meer over onze visie op geestelijke gezondheidszorg en de hoofdpunten van ons beleid voor 2026.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam