Informatie bij afwijsreden 0550

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie GGZ is afgewezen vanwege de volgende reden:

Machtigingsnummer/meldingsnummer zorgverzekeraar ontbreekt of is onjuist

U heeft een geldige machtiging, maar deze machtiging kan in ons systeem geen koppeling maken met de declaratie. Mogelijk komt dit doordat niet alle gegevens op uw machtiging en uw declaratie hetzelfde zijn.

Dit kunt u doen:

  • Controleer of u het machtigingsnummer van VGZ heeft ingevuld op uw declaratie. Het machtigingsnummer van VECOZO wordt namelijk niet herkend in ons systeem. U vindt ons machtigingsnummer in de machtigingsbrief, onder het kopje 'U leest hieronder wat wij goedkeuren.'

  • Controleer of de gegevens op uw declaratie overeenkomen met de gegevens op uw machtiging. Denk hierbij aan de behandelperiode, de AGB-code van de praktijk en/of de uitvoerder, de diagnosecode en/of de prestatiecode, of het aantal goedgekeurde dagen niet overschreden is.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam