Informatie bij afwijsreden 0562

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie GGZ is afgewezen vanwege de volgende reden:

De behandelaar die gedeclareerd heeft, is niet erkend of bevoegd voor deze prestatiecode

Dit kan te maken hebben met één van de onderstaande redenen:

  • De declaratie valt niet onder de zorgovereenkomst
  • De behandelaar is niet erkend of bevoegd voor de prestatiecode
  • De inschrijving van de behandelaar is niet goed doorgekomen in Vektis

Dit kunt u doen

  • Controleer of de gedeclareerde prestatie onder uw contract valt.
  • Controleer of de uitvoerder die gedeclareerd heeft erkend of bevoegd is voor deze prestatiecode. Controleer daarbij de classificaties van de uitvoerder en de beroepscategorie.
  • Controleer of de uitvoerder juist geregistreerd staat in Vektis.

Wat controleert u in Vektis?

Zorg ervoor dat in Vektis:

  • de behandelaar aan de praktijk gekoppeld is.
  • de behandelaar de juiste specialisatie/verbijzondering heeft. Controleer daarbij of dit goed vermeld staat onder 'Zorgaanbod' bij de praktijk.

Wij nemen de gegevens uit Vektis automatisch over in onze systemen. Zijn de gegevens in Vektis niet correct? Dan kunt u de gegevens bij Vektis aan laten passen. Houd er rekening mee dat het tot 7 werkdagen kan duren voor uw aanpassing verwerkt is. Uw declaratie kunt u pas daarna opnieuw bij ons indienen.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam