Informatie bij afwijsreden 9187

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie GGZ is afgewezen vanwege de volgende reden:

Kwaliteitsstatuut ontbreekt

Volgens onze gegevens is er geen geldig kwaliteitsstatuut aanwezig. Voor vrijgevestigde praktijken controleren we hiervoor de registratie van de regiebehandelaar. Bij instellingen is het kwaliteitsstatuut gekoppeld aan de AGB van de onderneming.

Dit kunt u doen

Zorg ervoor dat u een geldig kwaliteitsstatuut heeft. Heeft u al een geldig kwaliteitsstatuut? Dan doet u het volgende:

  • Controleer of uw kwaliteitsstatuut de status ‘goedgekeurd’ heeft.
  • Controleer of de AGB-code waarmee u declareert overeenkomt met de AGB-code gekoppeld aan uw kwaliteitsstatuut
  • Pas, wanneer nodig, de gegevens van uw kwaliteitsstatuut aan.
  • Houd er rekening mee dat de gegevens door ZiNL maandelijks rond de 15e worden doorgegeven aan Vektis. Daarna worden de gegevens vanuit Vektis ingelezen in onze systemen. Dit duurt maximaal een week. Heeft u net een nieuw kwaliteitsstatuut? Declareer dan later opnieuw.

Bieden deze stappen geen oplossing? Neem dan contact op met de helpdesk van het GGZ Kwaliteitsstatuut.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam