Start met declareren

U kunt ervoor kiezen om uw declaraties uit te besteden aan een factoringmaatschappij of clearinghouse. Declareert u zelf? Dan helpen we u graag op weg. U registreert en declareert eenvoudig, snel en transparant met het Zorgprestatiemodel

 Volg het stappenplan

  1. Bespreek vooraf kosten en vergoedingen met uw cliënt

    Zo voorkomt u verrassingen naderhand
  2. Vraag - indien nodig - vooraf een machtiging aan

    Controleer of u vooraf toestemming (een machtiging) nodig heeft.
  3. Zorg dat wij uw correcte rekeningnummer hebben

    Geef uw (gewijzigde) rekeningnummer aan ons door.

  4. Uw cliënt(e)

    • Heeft géén Wlz-indicatie
    • Is verzekerd bij een van onze merken
  5. Dien uw declaratie in via declaratieportaal VECOZO

    Zorg dat uw declaratie voldoet aan alle kenmerken van een goede declaratie

Kenmerken van een goede declaratie

Correct ingediende declaraties worden sneller verwerkt. Deze declaraties voldoen aan de volgende kenmerken: 

  • Declareer op de AGB-code van uw praktijk (anders dan uw persoonlijke AGB-code)
  • U gebruikt prestatiecodes van Vektis.
  • U declareert volgens de geldende wet- en regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
  • U declareert volgens de geldende Uniforme Declaratieparagraaf:
  • Heeft u een overeenkomst en zijn daarin afspraken gemaakt over het declareren van specifieke behandelingen? Dan declareert u het overeengekomen tarief.
  • Is er voor de behandeling een machtiging afgegeven? Dan vult u het machtigingsnummer op de declaratieregel(s).

 Aan de slag met uw declaraties

Heeft u declaraties bij ons ingediend? Dan gaan wij aan de slag met de verwerking ervan.

Uitbetaling declaraties

Wij betalen uw declaratie binnen 30 dagen na ontvangst aan u uit. Goed om te weten: De ontvangstdatum is niet altijd de datum waarop u de declaratie heeft ingediend. Dit kan komen doordat de declaratie na kantooruren of in het weekend ingediend is.

Informatie over uw declaraties in VECOZO

U ontvangt in VECOZO retourinformatie over de status van uw declaratie. Dit is informatie waarin staat of uw declaratie goed- of afgekeurd is. U kunt deze retourinformatie als zorgaanbieder binnen 90 dagen bij VECOZO ophalen. VECOZO bewaart deze informatie maar tijdelijk. Het is daarom belangrijk voor uw eigen administratie dat u deze informatie regelmatig downloadt en opslaat. Wilt u retourinformatie opnieuw ontvangen? Dan kunt u deze binnen 180 dagen opnieuw bij VECOZO aanvragen door een mail te sturen naar functioneelbeheer@vecozo.nl

Ingediende declaraties crediteren

Wilt u een declaratie crediteren(bijvoorbeeld wanneer er iets verkeerd is gegaan)? Dan kunt u gebruikmaken van de standaarden GDS801/GDS802. U kunt het door ons uitbetaalde bedrag dan crediteren. Als het nodig is, kunt u desbetreffende declaratie direct opnieuw bij ons aanleveren.

Verrekening eigen risico

Declareert u behandelingen waarbij een eigen risico door de verzekerde betaald moet worden? Wij betalen dit bedrag aan u. Daarna ontvangt de verzekerde van ons een nota voor het betalen van het eigen risico.

Voorlopige uitbetalingen

Al onze uitbetalingen zijn voorlopig. Door het uitvoeren van controles kunnen wij bedragen die al zijn uitbetaald weer terugvorderen. Of we verrekenen dit met nieuwe declaraties.

 Declareren niet-gecontracteerde zorg

Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan helpen we u graag. Op de pagina Niet-gecontracteerde zorg leest u onder andere welke betaaltermijnen en afspraken over maximale vergoedingen voor u gelden.

 Zo informeren wij uw patiënt(e)

Informatie over het declareren en vergoeden van zorgkosten is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites: 

VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | Zekur | Zorgzaam

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam