Overeenkomst digitaal gecontracteerd

Heeft u een omzet bij VGZ van minder dan € 3 miljoen per jaar (gebaseerd op het zorgkostenplafond)? Dan kunt u een overeenkomst met ons sluiten op basis van een digitaal contracteerproces.

 Overeenkomst aanvragen

  • Heeft u dit jaar al een overeenkomst met ons?

Dan ontvangt u automatisch bericht van VECOZO voor een nieuwe overeenkomst. Vervolgens vult u de vragenlijst in. Komt u in aanmerking voor een overeenkomst? Dan zetten wij de nieuwe vragenlijst voor u klaar in VECOZO. In ons inkoopbeleid leest u wanneer u de vragenlijst kunt invullen.
  • Heeft u dit jaar nog geen overeenkomst met ons?

Dan kunt u online een overeenkomst bij ons aanvragen. Vervolgens beoordelen wij uw aanvraag. Komt u in aanmerking voor een overeenkomst? Dan zetten wij de overeenkomst voor u klaar in VECOZO. In ons inkoopbeleid leest u in welke periode u een overeenkomst kunt aanvragen.

 De minimumeisen voor een GGZ-overeenkomst

Wij vinden zinnige en kwalitatief goede zorg voor onze leden van groot belang. We stellen daarom minimumeisen aan de zorg die we contracteren en we maken in de inkoop gebruik van bewezen praktijkvoorbeelden van zinnige zorg. Daarnaast moet de zorg voldoen aan de stand van de wetenschap en praktijk. Wij volgen de publicaties van Zorgverzekeraars Nederland. Op de website van ZN vindt u de meest recente circulaire GGZ therapieën. In ons inkoopbeleid leest u meer over wanneer u in aanmerking komt voor een overeenkomst.

We sluiten overeenkomsten met: 

  • Vrijgevestigde zorgaanbieders in Setting 1
  • Instellingen in (één van de) Settings 2 t/m 8

 Samen werken aan toekomstbestendige zorg

Een overeenkomst met Coöperatie VGZ betekent dat we ons samen inzetten voor kwalitatieve, zinnige zorg. Voor nu, en in de toekomst. Een overeenkomst biedt u daarnaast nog meer voordelen:

  • Hogere vergoeding van behandelingen
  • Makkelijk declareren via VECOZO
  • Goed vindbaar via onze Zorgzoeker
  • Sneller een overeenkomst voor het volgende jaar
  • Toegang tot (fysieke) dialoogsessies en webinars

 Zorgkostenplafond

Het zorgkostenplafond is een belangrijk middel om grip te houden op de zorgkosten binnen de GGZ. Het betekent dat we een maximum aan kosten aan u uitbetalen binnen de termijn van de overeenkomst. Om gedurende het hele jaar zorg te kunnen verlenen, is het belangrijk dat u behandelingen binnen het zorgkostenplafond gelijkmatig over het jaar verspreidt.

 Veelgestelde vragen en antwoorden

  • We bedanken u dat u een overeenkomst heeft aangevraagd, en dat u samen ervoor wil zorgen dat onze verzekerden de geestelijke gezondheidszorg krijgen die zij nodig hebben. We begrijpen daarom dat een afwijzing van uw aanvraag niet is waar u op had gehoopt.

    Bij het inkopen van zorg staat het contracteren van voldoende GGZ-aanbod centraal. Zodat er zorg beschikbaar is voor verzekerden die dat nodig hebben. We beoordelen iedere aanvraag voor een overeenkomst op een aantal punten. Het gaat daarbij om criteria voor kwalitatieve en passende zorg voor onze verzekerden en om wettelijke verplichtingen.

    Een afwijzing van uw aanvraag kan verschillende redenen hebben

    Bijvoorbeeld omdat naar ons oordeel:

    • Het behandelaanbod niet (volledig) voldoet aan de stand van wetenschap en praktijk
    • Het behandelaanbod niet (volledig) onder het basispakket van de Zorgverzekeringswet valt
    • De zorg of uw organisatie niet (volledig) voldoet aan onze minimumeisen of geldende wet- en regelgeving zoals de Transparantieregeling van de NZa
    • We te weinig informatie hebben ontvangen over het behandelaanbod en uw organisatie
    Als uw aanvraag voor een overeenkomst is afgewezen, heeft u hierover een e-mail ontvangen. Hierin geven we aan wat in uw geval de belangrijkste reden is waarom u op dit moment niet in aanmerking komt.

     

    Heeft u bezwaar tegen de afwijzing of wilt u meer informatie?

    Dan kunt u ons een e-mail sturen. We bekijken uw aanvraag dan opnieuw. Vervolgens geven we u extra toelichting over de afwijzing, of vertellen we u hoe u alsnog in aanmerking kunt komen voor een overeenkomst.

  • Heeft u op dit moment (nog) geen geldig visitatiecertificaat voor 2025? Dan geeft u dat aan in de vragenlijst. U komt op dat moment niet in aanmerking voor een tariefopslag. Er zijn drie gevallen waarin u alsnog in aanmerking kunt komen voor de tariefopslag voor 2025: u krijgt het certificaat dit jaar nog en twee uitzonderingsgevallen.

    Ontvangt u voor 17 december 2024 17.00 uur alsnog een geldig visitatiecertificaat?

    En wilt u in aanmerking komen voor de tariefopslag? Doorloop dan de volgende stappen:

    • U geeft voor 17 december 2024 17.00 uur via het contactformulier door dat uw situatie gewijzigd is en dat u inmiddels een geldig visitatiecertificaat heeft. Dit doet u via Contactformulier > Onderwerp: Overeenkomsten > Ik heb al een overeenkomst en wil iets wijzigen.
    • We stellen de vragenlijst opnieuw voor u open.
    • U vult de vragenlijst in voor 31 december 2024 17.00 én uploadt daarbij het visitatiecertificaat dat geldig is voor 2025.

    Let op: We nemen tot 17 december 2024 17.00 uur deze verzoeken in behandeling, zodat u voldoende tijd heeft de vragenlijst in te vullen en het contract te beoordelen en accepteren. De vragenlijsten worden op 31 december 2024 17.00 uur gesloten.

    Twee uitzonderingsgevallen

    • Ontvangt u uw certificaat pas in 2025? Als u in 2024 gevisiteerd bent, maar pas in januari 2025 uw certificaat ontvangt, kunt u toch in aanmerking komen voor de opslag. Hiervoor gelden twee voorwaarden: 
      - U stelt ons hiervan al in 2024 op de hoogte via het contactformulier
      - U heeft voor 12 november 2024 uw initiële contractvoorstel geaccepteerd

      Zodra u uw visitatiecertificaat in januari 2025 ontvangt, vragen wij u om dit weer te melden via het contactformulier. We zullen in dit uitzonderlijke geval dan de vragenlijst nog even kort voor u openzetten, zodat u uw certificaat kunt uploaden. U ontvangt daarna een nieuw contractvoorstel, met daarin verwerkt de tariefopslag.

    • Heeft u een nieuwe regiebehandelaar aangetrokken en lukt het niet om op tijd te visiteren? U kunt dan via het contactformulier een bericht naar ons sturen. We beoordelen vervolgens of er een uitzondering gemaakt kan worden. Hiervoor geldt wel de eis dat deze nieuwe regiebehandelaar lid is van een vereniging die visitatie binnen 5 jaar verplicht stelt.

  • Er zijn voor zorgaanbieders met een omzet van minder dan € 3 miljoen 2 soorten overeenkomsten:

    • Een overeenkomst voor vrijgevestigde zorgaanbieders voor Setting 1 
    • Een overeenkomst voor instellingen die wij contracteren in één of meerdere settings van Setting 2 t/m 8

    In ons inkoopbeleid staat aan welke minimumeisen u moet voldoen en wanneer de aanvraagperiode voor een overeenkomst plaatsvindt. Alleen in die periode kunt u de aanvraag indienen. Wij beoordelen vervolgens of u in aanmerking komt voor een overeenkomst. De overeenkomst gaat het eerstvolgende kalenderjaar in. 

  • Uw tariefpercentage kunt u terugvinden in ons contractaanbod in VECOZO en is standaard onderdeel van uw overeenkomst. Welk tariefpercentage u ontvangt, is afhankelijk van de mate waarin u voldoet aan de criteria die vermeld staan in ons inkoopbeleid.

    Voor vrijgevestigde praktijken hanteren we een vast percentage van de maximale NZa-tarieven. Voor digitaal gecontracteerde instellingen hanteren we een eigen VGZ-tarievenlijst. Deze VGZ-tarievenlijst is gebaseerd op de NZa-tarievenlijst 2025 (TB/REG-25608-01). Het tarief is een percentage van de VGZ-tarievenlijst die voor u geldt.

  • Indien u een vrijgevestigde praktijk bent, ontvangt u geen prijs-of tarievenlijst. We hanteren voor vrijgevestigde praktijken een vast tariefpercentage van de maximum NZa-tarieven. Het tariefpercentage staat in uw overeenkomst. Met dit percentage kunt u de NZa-tarieven omrekenen naar uw situatie.

    Voor instellingen hanteren we een eigen VGZ-tarievenlijst, deze is gebaseerd op de NZa-tarievenlijst 2025 (TB/REG-25608-01). Deze VGZ-tarievenlijst ontvangt u met het contractaanbod.

  • Ja, groepsconsulten, verblijfsdagen, toeslagen en overige prestaties vallen (net als reguliere consulten) onder alle settings.
  • Nee, dit heeft geen gevolgen voor uw overeenkomst. Het is per 1 januari 2022 niet meer noodzakelijk om aan ons door te geven dat er een medebehandelaar of regiebehandelaar in dienst komt in uw organisatie. Uw contract staat namelijk geregistreerd op de praktijk/organisatie en niet meer op individuele zorgverleners.

  • Wij volgen het Model Kwaliteitsstatuur rondom de inzet van de medebehandelaar in vrijgevestigde setting. Volgens dit model wordt de behandeling in principe door de regiebehandelaar uitgevoerd. Als het nodig is, kan er een medebehandelaar worden ingezet. Dit moet worden vastgelegd in het cliëntendossier. Voor meer informatie raadpleegt u het Model Kwaliteitsstatuut.
  • Bent u een behandeling gestart in het jaar dat u wel een overeenkomst had, en loopt deze behandeling door in het jaar dat u geen overeenkomst meer heeft?
    Dan blijven we in dat jaar de behandeling vergoeden volgens de de polisvoorwaarden van toen de behandeling begon. Na dat jaar gelden de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg. 

    Start u een behandeling in een jaar dat u geen overeenkomst heeft?
    Dan gelden de voorwaarden en vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg. 

  • U hoeft deze wijziging alleen door te geven via Vektis. Op basis daarvan passen wij onze administratie aan. U hoeft dit dus niet apart aan ons door te geven.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam