Wij vinden zinnige en kwalitatief goede zorg voor onze leden van groot belang. We stellen daarom minimumeisen aan de zorg die we contracteren en we maken in de inkoop gebruik van bewezen praktijkvoorbeelden van zinnige zorg. Daarnaast moet de zorg voldoen aan de stand van de wetenschap en praktijk. Wij volgen de publicaties van Zorgverzekeraars Nederland. Op de website van ZN vindt u de meest recente circulaire GGZ therapieën. In ons inkoopbeleid leest u meer over wanneer u in aanmerking komt voor een overeenkomst.
We sluiten overeenkomsten met:
Een overeenkomst met Coöperatie VGZ betekent dat we ons samen inzetten voor kwalitatieve, zinnige zorg. Voor nu, en in de toekomst. Een overeenkomst biedt u daarnaast nog meer voordelen:
Het zorgkostenplafond is een belangrijk middel om grip te houden op de zorgkosten binnen de GGZ. Het betekent dat we een maximum aan kosten aan u uitbetalen binnen de termijn van de overeenkomst. Om gedurende het hele jaar zorg te kunnen verlenen, is het belangrijk dat u behandelingen binnen het zorgkostenplafond gelijkmatig over het jaar verspreidt.
We bedanken u dat u een overeenkomst heeft aangevraagd, en dat u samen ervoor wil zorgen dat onze verzekerden de geestelijke gezondheidszorg krijgen die zij nodig hebben. We begrijpen daarom dat een afwijzing van uw aanvraag niet is waar u op had gehoopt.
Bij het inkopen van zorg staat het contracteren van voldoende GGZ-aanbod centraal. Zodat er zorg beschikbaar is voor verzekerden die dat nodig hebben. We beoordelen iedere aanvraag voor een overeenkomst op een aantal punten. Het gaat daarbij om criteria voor kwalitatieve en passende zorg voor onze verzekerden en om wettelijke verplichtingen.
Bijvoorbeeld omdat naar ons oordeel:
Dan kunt u ons een e-mail sturen. We bekijken uw aanvraag dan opnieuw. Vervolgens geven we u extra toelichting over de afwijzing, of vertellen we u hoe u alsnog in aanmerking kunt komen voor een overeenkomst.
Heeft u op dit moment (nog) geen geldig visitatiecertificaat voor 2025? Dan geeft u dat aan in de vragenlijst. U komt op dat moment niet in aanmerking voor een tariefopslag. Er zijn drie gevallen waarin u alsnog in aanmerking kunt komen voor de tariefopslag voor 2025: u krijgt het certificaat dit jaar nog en twee uitzonderingsgevallen.
En wilt u in aanmerking komen voor de tariefopslag? Doorloop dan de volgende stappen:
Let op: We nemen tot 17 december 2024 17.00 uur deze verzoeken in behandeling, zodat u voldoende tijd heeft de vragenlijst in te vullen en het contract te beoordelen en accepteren. De vragenlijsten worden op 31 december 2024 17.00 uur gesloten.
Ontvangt u uw certificaat pas in 2025? Als u in 2024 gevisiteerd bent, maar pas in januari 2025 uw certificaat ontvangt, kunt u toch in aanmerking komen voor de opslag. Hiervoor gelden twee voorwaarden: - U stelt ons hiervan al in 2024 op de hoogte via het contactformulier - U heeft voor 12 november 2024 uw initiële contractvoorstel geaccepteerd Zodra u uw visitatiecertificaat in januari 2025 ontvangt, vragen wij u om dit weer te melden via het contactformulier. We zullen in dit uitzonderlijke geval dan de vragenlijst nog even kort voor u openzetten, zodat u uw certificaat kunt uploaden. U ontvangt daarna een nieuw contractvoorstel, met daarin verwerkt de tariefopslag.
Heeft u een nieuwe regiebehandelaar aangetrokken en lukt het niet om op tijd te visiteren? U kunt dan via het contactformulier een bericht naar ons sturen. We beoordelen vervolgens of er een uitzondering gemaakt kan worden. Hiervoor geldt wel de eis dat deze nieuwe regiebehandelaar lid is van een vereniging die visitatie binnen 5 jaar verplicht stelt.
Er zijn voor zorgaanbieders met een omzet van minder dan € 3 miljoen 2 soorten overeenkomsten:
In ons inkoopbeleid staat aan welke minimumeisen u moet voldoen en wanneer de aanvraagperiode voor een overeenkomst plaatsvindt. Alleen in die periode kunt u de aanvraag indienen. Wij beoordelen vervolgens of u in aanmerking komt voor een overeenkomst. De overeenkomst gaat het eerstvolgende kalenderjaar in.
Uw tariefpercentage kunt u terugvinden in ons contractaanbod in VECOZO en is standaard onderdeel van uw overeenkomst. Welk tariefpercentage u ontvangt, is afhankelijk van de mate waarin u voldoet aan de criteria die vermeld staan in ons inkoopbeleid.
Voor vrijgevestigde praktijken hanteren we een vast percentage van de maximale NZa-tarieven. Voor digitaal gecontracteerde instellingen hanteren we een eigen VGZ-tarievenlijst. Deze VGZ-tarievenlijst is gebaseerd op de NZa-tarievenlijst 2025 (TB/REG-25608-01). Het tarief is een percentage van de VGZ-tarievenlijst die voor u geldt.
Indien u een vrijgevestigde praktijk bent, ontvangt u geen prijs-of tarievenlijst. We hanteren voor vrijgevestigde praktijken een vast tariefpercentage van de maximum NZa-tarieven. Het tariefpercentage staat in uw overeenkomst. Met dit percentage kunt u de NZa-tarieven omrekenen naar uw situatie.
Voor instellingen hanteren we een eigen VGZ-tarievenlijst, deze is gebaseerd op de NZa-tarievenlijst 2025 (TB/REG-25608-01). Deze VGZ-tarievenlijst ontvangt u met het contractaanbod.
Nee, dit heeft geen gevolgen voor uw overeenkomst. Het is per 1 januari 2022 niet meer noodzakelijk om aan ons door te geven dat er een medebehandelaar of regiebehandelaar in dienst komt in uw organisatie. Uw contract staat namelijk geregistreerd op de praktijk/organisatie en niet meer op individuele zorgverleners.
Bent u een behandeling gestart in het jaar dat u wel een overeenkomst had, en loopt deze behandeling door in het jaar dat u geen overeenkomst meer heeft? Dan blijven we in dat jaar de behandeling vergoeden volgens de de polisvoorwaarden van toen de behandeling begon. Na dat jaar gelden de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg.
Start u een behandeling in een jaar dat u geen overeenkomst heeft? Dan gelden de voorwaarden en vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg.
U hoeft deze wijziging alleen door te geven via Vektis. Op basis daarvan passen wij onze administratie aan. U hoeft dit dus niet apart aan ons door te geven.