Geestelijke gezondheidszorg

Service & contact voor zorgaanbieders

Waarmee kunnen we u helpen?

Regel het online

  1. Regel direct online

    U kunt steeds meer zaken online regelen, wijzigen of doorgeven. 
  2. Bekijk actuele meldingen en nieuwsberichten

  3. Vind direct antwoord op uw vraag

    Bekijk hieronder het overzicht van de veelgestelde vragen.

Neem contact op

 Bel 040 – 297 50 40

Maandag t/m vrijdag
Van 9.00 - 17.00 uur


 Vul het contactformulier in

Zijn we telefonisch niet bereikbaar? Gebruik ons contactformulier.


Veelgestelde vragen en antwoorden

  • Dit kan verschillende redenen hebben. Bij de afwijzing wordt een retourcode (of afwijsreden) vermeldt. Op Hulp bij afgewezen declaraties geven u bij iedere code uitleg waarom uw declaratie is afgewezen. En hoe u een correcte declaratie indient. 

  • Voor 3 behandelingen in de GGZ heeft u vooraf een machtiging nodig om de gemaakte zorgkosten vergoed te krijgen.

    Het gaat om de volgende 3 behandelingen:

    * Heeft u een overeenkomst met ons?

    Dan heeft u alleen een machtiging nodig voor langdurig medisch noodzakelijk verblijf GGZ. Voor de andere 2 behandelingen maken wij in de overeenkomst afspraken. U hoeft daarom geen machtiging aan te vragen voor deze behandelingen.

  • Heeft u geen zorgovereenkomst met VGZ? Dan is het alleen mogelijk om zorgkosten rechtstreeks te declareren via VECOZO wanneer u aan 3 voorwaarden voldoet.

  • Mogelijk is een gedeelte van het toegekende bedrag verrekend met bijvoorbeeld een creditnota of een gecorrigeerde declaratie.

  • Tijdens de vastgestelde contracteerperiode kunt u een overeenkomst met ons afsluiten voor het daarop volgende jaar. Buiten deze periode om is het niet mogelijk om een overeenkomst af te sluiten. In ons inkoopbeleid kunt u lezen wanneer de contracteerperiode plaatsvindt.

    Op de pagina Overeenkomsten vindt u meer informatie over het aanvragen van een overeenkomst.

  • Ja, dat is mogelijk. Vanaf 1 april t/m 31 juli kunt u voor het lopende jaar een aanvraag indienen voor verhoging van uw zorgkostenplafond. We beoordelen uw aanvraag op basis van een aantal criteria.

    • U heeft minimaal een goedgekeurd kwaliteitsstatuut (basistarief)
    • U heeft een visitatiecertificaat (bewijs van visitatie) NIP/LVV/NVGzP
    • U heeft een Keurmerk in Basis GGZ (KiBG)
    • U heeft een visitatiecertificaat (bewijs van visitatie) NIP/LVV/NVGzP én Keurmerk in Basis GGZ (KiBG)

    Welk tariefpercentage u ontvangt, is afhankelijk van de mate waarin u voldoet aan de criteria die vermeld staan in ons inkoopbeleid. De exacte tariefpercentages kunt u terugvinden in ons contractaanbod en is standaard onderdeel van uw overeenkomst.

  • Binnen het zorgprestatiemodel (ZPM) kan er gedeclareerd worden met een privacyverklaring. Het is niet meer nodig om deze privacyverklaring naar ons toe te sturen. Wel moet de privacyverklaring in het dossier opgenomen zijn, zodat deze bij een eventuele controle aangetoond kan worden.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam