Samen de wachttijden verminderen
Wat doen wij?
Wachtlijstbemiddeling voor onze verzekerden
Onze verzekerden die op een wachtlijst staan en langer moeten wachten dan de Treeknorm voorschrijft, kunnen terecht bij onze zorgadviseurs van Zorgadvies & Bemiddeling. Uw cliënt kan zelf contact opnemen met deze afdeling. U hoeft niet samen met uw cliënt te bellen. Dit kan uiteraard wel. Onze zorgadviseurs proberen een goede oplossing te vinden die past bij de zorgvraag. Daarbij houden we rekening met de wensen van onze verzekerden, bijvoorbeeld hoe ver iemand wil reizen. Ook kijken we samen naar eventuele digitale mogelijkheden.
Neemt uw cliënt contact op met Zorgadvies & Bemiddeling? Haal uw cliënt dan niet direct van de wachtlijst af. Het is belangrijk dat de bemiddeling eerst geregeld is, zodat we zeker weten dat er een alternatief beschikbaar is. Helaas is het namelijk niet altijd mogelijk om binnen de Treeknorm te bemiddelen. Vooral bij complexe problematiek kan het soms erg lastig zijn, omdat er dan vaak een specifieke expertise nodig is.
Voordelen van bemiddeling
Voor cliënten betekent bemiddeling dat zij mogelijk sneller zorg krijgen, en voor zorgaanbieders kan het leiden tot een verkorting van de wachtlijst.
De gemiddelde wachttijd van verzekerden was 39 weken. Door wachtlijstbemiddeling zijn deze met gemiddeld 29 weken verminderd. Dit betekent dat verzekerden nu gemiddeld 10 weken moeten wachten.
Meer informatie voor onze verzekerden vindt u op onze website Zorgadvies en wachtlijstbemiddeling.
Wat kunt u doen?
Samen kunnen we ervoor zorgen dat cliënten korter op de wachtlijst staan en direct naar de meest passende zorg worden doorverwezen. Om dit te bereiken is het belangrijk om het volgende te doen:
-
Cliënten actief wijzen op de mogelijkheid tot bemiddeling
Het is belangrijk dat cliënten die bij u op de wachtlijst staan weten dat bemiddeling mogelijk is. We vragen u om dit binnen uw organisatie onder de aandacht te brengen. En waar het passend is, uw cliënten actief te wijzen op de mogelijkheid tot bemiddeling. -
Goede wachttijdinformatie en wachtlijstbeheer
Samen met enkele GGZ-aanbieders hebben we gesprekken gevoerd over het beheer van wachtlijsten. We hebben hierbij al veel mooie initiatieven gezien. Maar we zien ook dat er nog ruimte is voor verbetering. Daarom hebben we - in samenwerking met de zorgaanbieders - praktische tips verzameld voor het verbeteren van wachtlijstbeheer.
Tips voor het verbeteren van wachtlijstbeheer
Zorg voor een actuele en representatieve wachttijd op uw website
Onze zorgadviseurs gebruiken de wachttijd op uw website namelijk om cliënten gericht te kunnen bemiddelen naar het juiste zorgaanbod. Door uw wachtlijst regelmatig op te schonen, kunnen we gezamenlijk de doorstroom van cliënten verbeteren.
Gebruik uw eigen wachtlijstinformatie als input voor intern capaciteitsmanagement
Uw wachtlijstinformatie kan helpen bij het optimaliseren van de inzet van personeel. Bijvoorbeeld door uw personeel flexibel in te zetten op een andere locatie waar de zorgvraag op dat moment hoger is. Dit leidt tot efficiënter gebruik van uw capaciteit en een snellere behandeling van cliënten.
Meer informatie
Wilt u meer weten over onze visie op toegankelijke zorg binnen de GGZ? Bekijk dan onze webpagina Toegankelijke zorg.