In ons inkoopbeleid 2023 staat op pagina 14 onder ‘Zorgkostenplafond’ vermeld dat voor het aanvragen van een verhoging van het zorgkostenplafond in 2023 wij ons primair richten op zorgaanbieders die gevestigd zijn in één van de GGZ-wachttijden Hotspotregio's van Vektis. Helaas is er vanwege technische redenen momenteel geen actueel overzicht beschikbaar van de Hotspotregio’s. Daarom beoordelen wij de verhogingsaanvragen op basis van de beschikbare informatie over wachttijden van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en eigen informatie van onze afdelingen Zorgadvies & Bemiddeling en Zorginkoop.
Let op: dit bericht is alleen bedoeld voor digitaal gecontracteerde vrijgevestigden en instellingen (met een VGZ-omzet minder dan 3 miljoen euro, gebaseerd op het zorgkostenplafond 2020).
Voor het beoordelen van verhogingsaanvragen stellen we onder andere de wachttijden in de GGZ centraal. Omdat er vanwege technische redenen momenteel geen actueel overzicht is van de GGZ-wachttijden Hotspotregio's van Vektis, beoordelen wij verhogingsaanvragen op basis van:
Deze aanvulling heeft geen gevolgen voor zorgaanbieders. Bij het beoordelen van verhogingsaanvragen van het zorgkostenplafond in 2023 stellen we nog steeds de actuele wachtlijstinformatie centraal. De beoordeling van verhogingsaanvragen zal hierdoor niet anders zijn. Zorgaanbieders kunnen vanaf 1 april tot en met 31 juli 2023 een verhogingsaanvraag indienen voor het zorgkostenplafond in 2023. Lees meer informatie over het zorgkostenplafond.
Deze aanvulling staat opgenomen in ons inkoopbeleid GGZ 2023 en is te vinden in het hoofdstuk 'Wijzigingen/aanvulling op het inkoopbeleid'.