Informatie bij afwijsreden 008

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie huisartsenzorg is afgewezen met één of meerdere van onderstaande redenen:

  • De declaratie is ingediend op de persoonlijke AGB-code van een zorgverlener die niet aan de praktijk verbonden is.

    Dit kunt u doen

    U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste gegevens. Het is daarbij belangrijk dat de declaratie ingediend wordt op de praktijkcode. En niet op de persoonlijke code van de zorgverlener.

  • De persoonlijke AGB-code van de zorgverlener heeft geen relatie met de praktijkcode. Dit kan komen doordat een waarnemer declareert, die bij Vektis niet als waarnemer is gekoppeld aan de AGB-code van de declarerende praktijk. 

    Dit kunt u doen

    Controleer bij Vektis of de persoonlijke AGB-code gekoppeld is aan de praktijk AGB-code die u meegegeven heeft in de declaratie.

    • Is dit het geval? Declareer opnieuw. De declaratie is dan waarschijnlijk afgewezen, omdat de persoonlijke AGB-code (nog) niet overgenomen is vanuit Vektis. Een wijziging in Vektis heeft namelijk een paar dagen verwerkingstijd.

    • Is dit niet het geval? Registreer de waarnemer bij Vektis. Wij nemen de gegevens binnen een paar dagen over van Vektis. Na deze verwerkingsperiode kunt u opnieuw declareren.
  • Bij het declareren gebruikt u een onjuist aantal of een onjuiste datum.

    Dit kunt u doen

    1. Controleer het aantal dat u heeft gedeclareerd. De declaratiecode uit uw declaratie mag maar 1 keer gedeclareerd worden ('aantal = 1'). 
    2. Heeft u een overeenkomst met ons? Controleer dan of de datum uit uw declaratie gelijk is aan de peildatum uit uw overeenkomst. 

    Was één van deze gegevens onjuist in uw afgewezen declaratie? Dan kunt u de declaratie opnieuw indienen onder een nieuw factuurnummer. Let hierbij goed op dat u de juiste gegevens invult.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan
contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam