Informatie bij afwijsreden 201

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie huisartsenzorg is afgewezen vanwege één of meerdere van onderstaande redenen:

  • Wij kunnen de gedeclareerde prestatiecode alleen uitbetalen wanneer deze onderdeel is van uw overeenkomst.

    Dit kunt u doen

    In de contracteermodule van VECOZO vindt u een overzicht van alle door uw afgesloten overeenkomsten en addenda. Controleer hier of de gedeclareerde prestatiecode voor de gedeclareerde behandelperiode is afgesloten.

    Verwerkingstijd VECOZO

    U kunt de afgesloten prestatiecode pas na 5 werkdagen declareren. Dit komt door de verwerkingstijd. Heeft u gedeclareerd binnen deze 5 werkdagen? Declareer dan (nadat de 5 werkdagen voorbij zijn) opnieuw voor een juiste afhandeling.

  • Wij kunnen alleen geldige prestatiecodes uitbetalen.

    Dit kunt u doen

    In de contracteermodule van VECOZO vindt u een overzicht van alle door uw afgesloten overeenkomsten en addenda. Zoek hier de juiste prestatiecode en declareer opnieuw met de juiste code.

  • Alleen declaraties van onze verzekerden kunnen wij uitbetalen. Uw patiënt is op de behandeldatum niet bij één van onze merken verzekerd.  

    Dit kunt u doen

    Controleer waar uw patiënt verzekerd is (of was) op de gedeclareerde behandeldatum. U kunt dit controleren door:

    • Een Controle Op Verzekeringsgegevens (COV) in VECOZO.
    • Uw declaratiesoftware te controleren. Als deze software actueel is, vindt u hierin de juiste informatie.

    Om dit in de toekomst te voorkomen is het belangrijk dat uw software actueel is, zodat u tijdens het declareren over de juiste informatie beschikt.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan
contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam