Informatie bij afwijsreden 162

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie huisartsenzorg is afgewezen vanwege één of meerdere van onderstaande redenen:

  • De zorgverlener is niet bevoegd voor het verlenen van de zorg. Dit kan komen doordat de zorgverlener niet (meer) werkzaam is binnen de praktijk. Is de zorgverlener wel werkzaam binnen de praktijk? Dan is deze mogelijk (nog) niet overgenomen vanuit Vektis. Een wijziging in Vektis heeft een paar dagen verwerkingstijd.

    Dit kunt u doen

    Is de zorgverlener alleen in verband met vakantie of ziekte als waarnemer aan de praktijk verbonden? Dan kunt u uw declaratie opnieuw indienen met de gegevens van de praktijkhouder.
  • De declaratie is ingediend op de persoonlijke AGB-code van een zorgverlener. De AGB-code van de praktijk ontbreekt. Het is belangrijk dat u declareert met de praktijk AGB-code.

    Dit kunt u doen

    U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste gegevens. Het is daarbij belangrijk dat de declaratie ingediend wordt met de praktijkcode. En niet alleen op de persoonlijke code van de zorgverlener.

  • Wij kunnen alleen prestaties of modules in behandeling nemen die afgesloten én verwerkt zijn in VECOZO.

    Dit kunt u doen

    In VECOZO vindt u het overzicht van alle door u afgesloten overeenkomsten en addenda. Controleer hier of de gedeclareerde prestatiecode voor de gedeclareerde behandelperiode is afgesloten.

    Verwerkingstijd VECOZO

    U kunt de afgesloten prestatiecode pas na 5 werkdagen declareren. Dit komt door de verwerkingstijd. Heeft u gedeclareerd binnen deze 5 werkdagen? Declareer dan opnieuw (nadat de 5 werkdagen voorbij zijn) voor een juiste afhandeling.

  • In de declaratie horen zowel de persoonlijke AGB-code van de zorgverlener, als de praktijk AGB-code aangeleverd te worden.

    Dit kunt u doen

    U kunt de declaratie opnieuw indienen met de juiste gegevens. Neem contact op met uw softwareleverancier mocht u last blijven houden van dit probleem.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan
contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam