Informatie bij afwijsreden 368

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie huisartsenzorg is afgewezen vanwege één of meerdere van onderstaande redenen:

  • We hebben nog geen declaratie ontvangen van het inschrijftarief. Wij kunnen een module alleen uitbetalen als eerst het inschrijfgeld gedeclareerd is.

    Dit kunt u doen

    Het is belangrijk dat het inschrijfgeld eerst gedeclareerd en uitbetaald is. Pas daarna kunnen wij de modules uitbetalen.

    Voor een goede verwerking adviseren wij het inschrijfgeld en de module(s) in 1 declaratie aan te leveren. Met op regel 1 het inschrijftarief en op regel 2 de module(s). U kunt ook eerst het inschrijftarief apart declareren. Let er dan wel op dat deze in VECOZO gemarkeerd is als 'betaald', voordat u de module(s) kunt declareren.

  • Eerst moet het inschrijftarief gedeclareerd zijn, voordat wij de modules kunnen uitbetalen.

    Dit kunt u doen

    Voor een goede verwerking adviseren wij het inschrijfgeld en de module(s) in 1 declaratie aan te leveren. Met op regel 1 het inschrijftarief en op regel 2 de module(s). Het is ook mogelijk om eerst apart het inschrijftarief declareren. Let er dan wel op dat deze in VECOZO gemarkeerd is als 'betaald', voordat u de module(s) kunt declareren.

  • We hebben het inschrijftarief uitbetaald aan een andere huisarts.

    Dit kunt u doen

    Klopt het niet dat het inschrijftarief betaald is aan een andere huisarts? Dan kunt u hiervoor een correctieverzoek indienen. Dit kan via het ION. Wanneer deze correctie is verwerkt door het ION, kunnen wij een correctie doorvoeren. Daarna wordt het inschrijftarief, en eventuele afgewezen module(s), aan de rechtmatige huisarts uitbetaald.

  • Declaraties voor patiënten met een Wlz (Wet langdurige zorg)-indicatie worden uitbetaald door het zorgkantoor. 

    Dit kunt u doen

    Heeft uw patiënt een Wlz-indicatie? Dan declareert u de behandeling bij het zorgkantoor van de desbetreffende regio. Meer informatie hierover vindt u op VECOZO.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan
contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam