Start met declareren

U kunt ervoor kiezen om uw declaraties uit te besteden aan een factoringmaatschappij of clearinghouse. Declareert u zelf? Dan helpen we u graag op weg.

  1. Bespreek kosten en vergoedingen voorafgaand aan de behandeling met uw patiënt(e)

    Zo voorkomt u onaangename verrassingen voor uw patiënt(e), over de kosten van de behandeling.

  2. Controleer of het correcte bankrekeningnummer van uw praktijk bij ons bekend is

    Geef uw (gewijzigde) rekeningnummer aan ons door.

  3. Uw patiënt(e)... 

    • Heeft géén Wlz-indicatie
    • Is verzekerd bij VGZ, VGZbewuzt, IZA, IZZ, Univé, UMC, Zekur of Zorgzaam.
  4. Dien uw declaratie in via declaratieportaal VECOZO

    VECOZO biedt zorgverleners en zorgverzekeraars de mogelijkheid om digitaal op een veilige en efficiënte wijze met elkaar samen te werken.

    • Zorg dat uw declaratie voldoet aan alle kenmerken van een goede declaratie. 
    • Declareer binnen 24 maanden na de behandeling van uw patiënt.
    • Bekijk in VECOZO wanneer uw declaratie is afgehandeld. U ontvangt in VECOZO ook een digitale afrekenspecificatie en retourinformatie van uw aangeleverde declaraties.

Kenmerken van een goede declaratie

Correct ingediende declaraties worden sneller verwerkt. Deze declaraties voldoen aan de volgende kenmerken: 

  • Declareer op de AGB-code van de praktijk (anders dan uw persoonlijke AGB-code)
  • U gebruikt de voorgeschreven codes voor uw geleverde zorgprestaties.
  • U declareert volgens de HA304 standaard van Vektis
  • U declareert volgens de geldende wet- en regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
  • Heeft u een overeenkomst en zijn daarin afspraken gemaakt over het declareren van specifieke behandelingen? Dan declareert u het overeengekomen tarief.

 Aan de slag met uw declaraties 

Heeft u declaraties bij ons ingediend? Dan gaan wij aan de slag met de verwerking ervan. 

Verwerking

Uw declaraties worden zowel digitaal als handmatig verwerkt aan de hand van richtlijnen die zijn vastgelegd in ons Algemeen Controleplan. Nadat de declaraties zijn verwerkt, ontvangt u van ons een uitbetaling of een afwijzing. 

Uitbetaling 

  • Raadpleeg uw overeenkomst(en) voor de afgesproken verwerkings- en betalingstermijnen.
  • Raadpleeg uw overeenkomst(en) voor de maximale bedragen die wij vergoeden en aan u uitbetalen.
  • Al onze uitbetalingen zijn voorlopig. Naar aanleiding van controles kunnen wij bedragen die al zijn uitbetaald weer terugvorderen of verrekenen met nieuwe declaraties.

Declaratie corrigeren (crediteren)

Is er iets verkeerd gegaan en wilt u uw declaratie corrigeren? Maak dan gebruik van de HA304 standaard van Vektis. U kunt het door ons uitbetaalde bedrag dan crediteren. Als het nodig is dan kunt u uw declaratie opnieuw bij ons indienen. 

Een creditnota maakt u aan in uw declaratieprogramma. Binnen dat programma zal u naast de optie 'debet' ook de optie 'credit' aantreffen. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw softwareleverancier.

Eigen risico 

Verwijst u uw patiënt door, en is er voor die zorg wel sprake van eigen risico? Dan is het fijn als u dit alvast aan uw patiënt uitlegt. Zo komt uw patiënt niet voor onverwachte kosten te staan.

 Declareren niet-gecontracteerde zorg

Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan helpen we u graag. Op de pagina Niet-gecontracteerde zorg declareren leest u onder andere welke betaaltermijn en afspraken over maximale vergoedingen voor u gelden. 

 Zo informeren wij uw patiënten

Informatie over het declareren en vergoeden van zorgkosten staat opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites: 

VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | Zekur | Zorgzaam

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam