Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Beleid & overeenkomsten
Ik wil meer weten over
Beleid
Beleid
Informatie over
Onze visie op zorginkoop
Direct naar
Inkoopbeleid 2025
Algemene inkoopvoorwaarden
Vraag stellen over het inkoopbeleid
Overeenkomsten
Overeenkomsten
Informatie over
Overeenkomsten
Addendum Zorgvernieuwing
Addendum Digitale slimme triage
Addendum POH-GGZ
Start of overname praktijk
Direct regelen
Overeenkomst of addendum aanvragen
Levertijd hulpmiddelen melden
Praktijkbeëindiging doorgeven
Inkoopbeleid huisartsenzorg
Lees direct onze visie op zorginkoop voor 2025 en bekijk het beleid.
Naar inkoopbeleid
Declareren
Ik wil meer weten over
Declareren
Declareren
Informatie over
Declareren
Starten met declareren
Declareren zonder overeenkomst
Ketenzorg
Spoedkatheterisatie
Direct regelen
Hulp bij afgewezen declaraties
Nabetaling schouwing aanvragen
SCEN-consultatie declareren
Resultaatbeloning bij praktijkbeëindiging aanvragen
In- en uitschrijven ION
Rekening-courant opvragen
Financiële zaken
Financiële zaken
Informatie over
Algemene financiële zaken
Verrekeningen
Vorderingen
Direct regelen
Rekeningnummer doorgeven
Informatie over voorschot opvragen
Vraag stellen over vordering
Herkomst onbekende betaling opvragen
Declaratie afgewezen?
We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.
Direct hulp
Zorg & innovatie
Ik wil meer weten over
Zinnige zorg
Zinnige zorg
Informatie over
Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
Samen de zorg vernieuwen
Zinnige zorg
Alle zorgvernieuwingen op een rij
Direct regelen
Good Practice indienen
FIT-initiatief indienen
Patiënten doorverwijzen
Patiënten doorverwijzen
Informatie over
Online medicijnservice
Digitale GGZ
Direct aanvragen
Boekje 'Maak kennis met mindfulness'
Services voor onze leden
Services voor onze leden
Informatie over
Online GGZ
VGZ Mindfulness Coach
Soepel en Sterk Coach
Leefstijl Coach
Alle ledenservices
Zorgvernieuwer van het jaar
Transformatieplannen
Podcast: Nieuwe blik op zorg
Samen de zorg vernieuwen
Wij geloven in zinnige, passende zorg. Samen met zorgaanbieders werken we aan vernieuwende initiatieven. Benieuwd naar voorbeelden?
Bekijk voorbeelden van zorgvernieuwingen
Contact
Service & Contact
Contactinformatie
Direct online regelen
Bekijk nieuwsberichten
Algemene voorwaarden, controleplan en UZOVI-codes
Blijf op de hoogte
Lees ons laatste nieuws voor huisartsen.
Nieuwsberichten
Zorgaanbieders
Coöperatie VGZ
Zorgkantoor
VGZ Zorgverzekering
Zorgaanbieders
Huisartsenzorg
Inkoopbeleid
Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
Toolbox - Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
Toolbox - Meer Tijd Voor de Patiënt (MTVP)
De praktijken die in 2016 gestart zijn hebben een ‘toolbox’ ontwikkeld. In deze toolbox zitten een aantal ‘gereedschappen’ (interventies). Deze gereedschappen zijn handvatten om de processen in de praktijk te verbeteren. We delen deze graag met u ter inspiratie.
Toolbox MTVP
De beschikbare interventies in de toolbox, zijn op dit moment:
Direct naar
Visie inkoopbeleid huisartsen
Samen Voorop - MTVP
Intervisie verwijsgedrag
Twijfelt de huisarts over een verwijzing of aanvraag voor diagnostiek? Dan bespreekt hij of zij dit eerst met collega’s uit de praktijk. De huisartsen leren zo van elkaar. De huisartsen vinden samen vaak een passende oplossing voor de patiënt, zonder te hoeven verwijzen naar de tweede lijn.
Transmuraal intercollegiaal telefonisch consult
De huisarts overlegt met de medisch specialist in het ziekenhuis, met of zonder de patiënt erbij, of de patiënt doorgestuurd moet worden naar het ziekenhuis. Zo wordt de patiënt niet onnodig naar het ziekenhuis gestuurd.
Flexibele consultduur
De huisarts werkt met consulten van 5, 10 en 15 minuten. Hij of zij houdt korte consulten, waar het mogelijk is. Zo komt er ruimte voor patiënten die meer dan de gebruikelijke 10 minuten nodig hebben. Dit blijkt heel prettig voor de patiënt. Deze voelt zich serieus genomen. De huisarts verwijst de patiënt minder vaak door voor medisch specialistische zorg of diagnostiek.
ALK-training
Om patiënten met Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) sneller en beter te helpen, volgen huisartsen een training over ALK-patiënten.
In de infographic wordt nog gesproken van SOLK (Somatisch Onvoldoende Verklaarbare Lichamelijke Klachten), een term die inmiddels niet meer wordt gebruikt. De essentie van de interventie blijft hetzelfde.
Regie veelgebruikers
De meeste huisartsen kennen een kleine groep patiënten die relatief veel tijd kost. Met deze tool brengen de huisartsen de groep in beeld. Daarna bekijken ze of ze anders met de individuele patiënten om kunnen gaan. Dat bespreken ze met de patiënt. Vaak hoeft de patiënt daarna minder vaak naar de huisarts. Fijn voor zowel de huisarts als de patiënt.
Time-out verwijzingen
Twijfelt de huisarts over een verwijzing? Dan wordt er een time-out ingelast. De patiënt belt dan aan het einde van de dag terug. Zo kan de huisarts goed nadenken over nut en noodzaak van een doorverwijzing en worden onnodige verwijzingen voorkomen.
Verlagen administratie lasten huisartsen
Er wordt tijd vrijgemaakt voor de patiënt door taken uit te besteden die nu op het bord van de huisarts liggen.
Training triage assistenten
De assistenten leren aan de telefoon scherper de zorgvraag inschatten. De huisarts kan daardoor de consulttijd beter op de patiënt afstemmen. Niet alleen de patiënt voelt zich serieus genomen, maar er is ook meer waardering voor de assistent. Een win-win-situatie dus!
Need help?
×
How can we help you?
Close
Start Chat