Waarom de online medicijnservice?

Met de online medicijnservice spelen we in op de veranderende wereld, de uitdagingen in het zorglandschap én de behoefte van patiënten. We staan samen voor de uitdaging om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden. 

 Medicijnen bestellen waar en wanneer het uitkomt

Sinds 2022 zijn we gaan samenwerken met online apotheken. De wereld verandert namelijk. Nieuwe technologieën bieden nieuwe kansen. Dit is ook zo bij het verstrekken van medicijnen en de zorg rondom (complex) medicijngebruik. In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat een groot deel van onze leden er behoefte aan heeft om medicijnen plaats- en tijdonafhankelijk te bestellen en te ontvangen.

Daarom hebben we een visie ontwikkeld om in de toekomst het farmaceutisch landschap kwalitatief, betaalbaar en toegankelijk te houden. Hiervoor is er plaats voor verschillende type apotheken, zoals de online apotheek, de openbare apotheek en de farmaceutisch zorgverlener. Onze verzekerde maakt zelf de keuze afhankelijk van de specifieke zorg- en medicatiebehoefte.

Daarnaast willen we met de online medicijnservice samen met zorgaanbieders onderzoeken hoe we het verstrekken van geneesmiddelen kunnen optimaliseren. Op die manier dragen we bij aan goede, toegankelijke en betaalbare farmaceutische zorg, wat belangrijke onderwerpen zijn in het Integraal Zorgakkoord.

  • Patiënten kunnen altijd bij de apotheek van hun keuze terecht. Het is ook mogelijk om bij meerdere apotheken ingeschreven te staan. Het dossier wordt via het LSP uitgewisseld, wanneer de patiënt hiervoor toestemming heeft gegeven. Hierdoor kunnen lokale en dienstapotheken precies zien wat er door de online apotheken is verstrekt, en andersom.
  • De online medicijnservice wordt ontsloten via alle apps van VGZ. Zo kunnen onze leden er gemakkelijk gebruik van maken. We starten via de online medicijnservice ook met aanvullende diensten, zoals een medicijnwekker, en het kunnen regelen van de medicijnen als mantelzorger voor het gezin of naasten. Ook handig is de directe toegang tot actuele en betrouwbare informatie over de medicatie voor de patiënt.
  • We zijn ervan overtuigd dat de online medicijnservice bijdraagt aan toekomstbestendige zorg en inspeelt op de behoeften van onze leden. Daarom streven we ernaar dat een deel van onze leden gebruik maakt van een online apotheek. Om hen bekend te maken met deze ontwikkeling, besteden we in onze app en nieuwsbrieven aandacht aan de online apotheken. Hierbij mogen wij geen onderscheid maken bij welke apotheek het lid op dit moment is ingeschreven.

     

    Onze leden kunnen natuurlijk zelf de afweging maken of een online apotheek van toegevoegde waarde is ten opzichte van hun huidige apotheek, of niet.

De belangrijkste aandachtspunten en zorgen toegelicht

De afgelopen tijd hebben we voor, tijdens en na de inkoopprocedure met verschillende zorgaanbieders gesprekken gevoerd over de online medicijnservice. Tijdens deze gesprekken kwamen de belangrijkste zorgen en aandachtspunten aan bod.

  • Zorg op maat
  • Kwaliteit van online farmaceutische zorg
  • Onderlinge bereikbaarheid
  • Regionale samenwerking en afspraken
  • Bekostiging openbare apotheek

Stel een vraag of geef uw suggesties aan ons door

Hebben wij uw vraag niet beantwoord? Of wilt u een suggestie aan ons doorgeven? Maak dan gebruik van ons contactformulier

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam