Digitale triage en consultvoorbereiding Bingli
De pilot Digitale triage en consultvoorbereiding
Wij onderzoeken samen met het Belgische Bingli en huisartspraktijken het effect van digitale triage in de pilot Digitale triage en consultvoorbereiding. De huisartsenzorg in Nederland staat onder druk. Daarom zijn we samen met huisartspraktijken op zoek naar oplossingen. We denken dat digitale middelen kunnen helpen. Daarom onderzoeken we samen of AI-trage en consultvoorbereiding een oplossing bieden.
Hoe werkt digitale triage en consultvoorbereiding?
-
Start zorgvraag
De patiënt wil een afspraak en gebruikt Bingli als startpunt. -
Vragen digitaal beantwoorden
De patiënt beantwoordt online 10 tot 15 vragen. In zijn eigen vertrouwde omgeving en in zijn eigen tempo. -
Zorgvraag in één oogopslag
De huisarts bekijkt de samenvatting die Bingli gemaakt heeft. In één oogopslag is de zorgvraag duidelijk. -
Snel de inhoud in
De huisarts loopt tijdens het consult met de patiënt kort de vragen door, waarna het consult direct de inhoud in kan. -
Bijleren
Nadat het dossier gesloten is, verwerkt Bingli de uitkomsten. De anonieme data gebruikt Bingli om bij te leren.
De ervaringen met digitale triage en consultvoorbereiding
Huisarts over het gebruik
Huisarts over de implementatie
Huisarts over digitalisering
Hoe helpt de digitale triage in de praktijk
- Kwaliteit consult - Doordat zowel huisarts als patiënt optimaal voorbereid zijn, kunnen ze sneller de inhoud in tijdens het consult. Er is meer tijd voor échte vragen. De huisarts ervaart meer werkplezier.
- Minder druk op praktijk - De triage is helemaal uitgevraagd. De huisarts neemt de gestructureerde samenvatting van de anamnese in korte tijd door (ongeveer 45 seconden). De assistenten ervaren minder druk op de telefoon. Dit geeft vrijheid voor taakdifferentiatie.
- Prioriteren - Bingli werkt met urgentievlaggen bij de zorgvragen. Hiermee kan de huisarts of assistent in één oogopslag prioriteren.
- Minder administratie - Doordat de informatie van Bingli direct te kopiëren is naar het medisch dossier, is de administratielast laag.
Deze pilot draagt bij aan
We verwachten dat Bingli bijdraagt aan:
- Betere kwaliteit van het consult
- Minder de druk op de praktijk
- Prioriteren van zorgvragen
- Minder administratie
Plug & play implementatie
Bingli sluit aan op bestaande systemen. Er is geen ingewikkelde installatie nodig, het is plug & play. Tijdens de implementatieperiode traint het bedrijf het personeel. Bingli voldoet verder aan de veiligheids- en privacyeisen. En het bedrijf heeft een GDPR- en CE-certificering.
Houdt dit de huisartsenzorg toegankelijk?
We houden momenteel een pilot met maximaal 150.000 patiënten. We financieren de pilot op basis van het S3-addendum 'zorgvernieuwing hybride huisartsenzorg'. VGZ wil vooral weten of deze digitale triage helpt de huisartsenzorg toegankelijk te houden. En de druk van de schouders van de professionals te halen. Daarom volgen wij de resultaten en houden wij interviews met huisartsen en patiënten.Onze rol
Wij geloven in vernieuwingen in de huisartsenzorg. Die zijn nodig om de zorg toekomstbestendig te houden. Er zijn te weinig professionals voor de praktijken. Terwijl er steeds meer vraag is naar huisartsenzorg. Wij willen inzicht geven in manieren om de huisartsenzorg te ontlasten. Digitale oplossingen kunnen daarbij helpen. Zodat iedereen in de toekomst nog een huisarts heeft.Interesse of ideeën?
Heeft u zelf innovatieve ideeën voor de huisartsenzorg? Dan horen wij dat graag van u. Neem contact op met uw VGZ-zorginkoper of stuur een mail naar Iris Timmermans.
Wilt u digitale triagetools of -applicaties implementeren in uw praktijk? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor een vergoeding voor deze kosten vanuit het addendum 'Digitale slimme triage'. Lees meer over het addendum 'Digitale slimme triage'.