Digital first huisartsenzorg Gezond.nl

In deze pilot leest u over de hybride huisartsenzorg van Gezond.nl. Patiënten in gebieden in Utrecht, Arnhem, Leeuwaren en Gorinchem kunnen er al gebruik van maken. Dit complete pakket huisartsenzorg geeft de lokale huisartsenpraktijk lucht én biedt een oplossing voor patiënten die geen huisarts hebben.

De pilot met Gezond.nl

Wij onderzoeken samen met de eerstelijnsorganisatie Arts en Zorg Groep en huisartspraktijken het effect van hybride huisartsenzorg in pilot Gezond.nl. In bepaalde gebieden in Nederlands is er een flink tekort aan huisartsen. Door de zorg meer plaatsongebonden aan te bieden, is er voor meer mensen een huisarts beschikbaar.

App als startpunt zorgvraag

Arts en Zorg ontwikkelde de hybride huisartsenzorg samen met een team van Coöperatie VGZ. Het startpunt is altijd de zorgvraag van de patiënt, die deze aanmeldt via een app. De patiënt krijgt via chat direct antwoord van één van de huisartsen van Gezond.nl. Hierdoor is telefonisch contact overbodig. Vaak een fysiek consult ook niet nodig. 

Deze pilot draag bij aan

De huisartsen van Gezond.nl handelen het grootste deel van de zorgvragen via chat af. Dit heeft een aantal voordelen voor de lokale huisartsenpraktijk.

  • De huisarts blijft toegankelijk;
  • Er minder druk is op de lokale praktijk;
  • De lokale huisarts meer tijd heeft voor patiënten die het nodig hebben;
  • De lokalten huisarts kan meer patiënten inschrijven, als deze dat wil.

Wat betekent dit voor de patiënt?

VGZ en Gezond.nl zien voordelen voor patiënten die geen huisarts kunnen vinden. Bijvoorbeeld door een verhuizing of door een tekort aan huisartsen in de regio. Deze patiënten kunnen zich aanmelden bij Gezond.nl. Zo zijn ze verzekerd van goede zorg. We verwachten ook dat patiënten, die digitaal georiënteerd zijn, in de toekomst voor hybride huisartsenzorg kiezen. 

Hoe werkt Gezond.nl?

  1. Zorgvraag start in de app

    Een patiënt met een zorgvraag meldt zich via de app Gezond.nl. Dat kan ook ’s avonds en in het weekend. 
  2. Digitale zorg

    Een BIG-geregistreerde huisarts van Gezond.nl antwoordt direct via chat en geeft waar nodig medisch advies. 
  3. Fysieke zorg

    Is er fysiek contact nodig, dan plant de huisarts van Gezond.nl  een afspraak bij de lokale huisarts, waar de patiënt is ingeschreven. 

 Wat vinden zij van deze pilot?

Corinne Lamers | Huisarts bij Huisartsenpraktijk Lamers

"Bij onze praktijk zijn wij, door de hoge werkdruk, een samenwerking aangegaan met Gezond.nl. Zij bieden digitale zorg op afstand en indien nodig worden deze patiënten in onze praktijk gezien. Elk contact wordt net als in onze eigen praktijk zorgvuldig geregistreerd en dat zorgt ervoor dat patiënten verzekerd zijn van goede zorg."

Iris Timmermans | Innovatiemanager bij VGZ

 "Met de krappe arbeidsmarkt en een groeiende zorgvraag, blijft de druk op de huisartsenzorg de komende jaren hoog. We zien veel initiatieven vanuit huisartsen en andere partijen. Als deze innovaties een positieve bijdrage leveren aan capaciteitsuitdagingen en leden en zorgverleners enthousiast zijn, willen we die innovaties omarmen. Daarom willen wij met de praktijken ervaring opdoen en goede voorbeelden delen."

Mijke Wingens | Senior inkoper huisartsenzorg bij VGZ

"De huisartsenzorg staat onder druk. Innovaties zijn belangrijk om de toekomstbestendigheid van huisartsenzorg te borgen, uiteraard met dezelfde kwaliteitseisen die we regulier stellen."

Ervaring opdoen met nieuwe vorm van huisartsenzorg

Natuurlijk is het belangrijk dat we ervaring opdoen met deze nieuwe vorm van huisartsenzorg. En ervan te leren. Arts en Zorg doet dat samen met lokale huisartsen en VGZ. Samen willen ze leren:

  • Of de druk op de lokale huisartsenpraktijken vermindert zoals verwacht
  • Of de kwaliteit van de zorg goed blijft
  • Hoe patiënten deze vorm van huisartsenzorg ervaren
  • Of dit een oplossing is in regio’s met een groot tekort aan huisartsen

De eerste ervaringen van huisartsen en patiënten zijn positief. De lokale huisartspraktijken ervaren rust in de praktijk. En hebben vaak ook ruimte om nieuwe patiënten in te schrijven.

Wie is Arts en Zorg?

Arts en Zorg bestaat al meer dan 15 jaar en is met 200.000 patiënten en circa 20 praktijken de grootste eerstelijnsorganisatie in Nederland. Ook Arts en Zorg ervaart dat de druk op de zorg steeds zwaarder wordt. Daarom zoekt de organisatie voortdurend naar vernieuwende mogelijkheden. Zo wil ze de continuïteit en kwaliteit van zorg borgen.


Arts en Zorg ontwikkelde Gezond.nl na positieve ervaringen die de organisatie heeft met digitale oplossingen in haar praktijken en met het eigen medisch contactcentrum voor o.a. asielzoekers.

Logo VGZ Onze rol 

Ook wij zetten ons in voor een toekomstbestendige zorg. Daarom onderzoeken we samen met het zorgveld manieren om de huisartsenzorg toegankelijk te houden. We financieren daarom de pilot met Gezond.nl en evalueren de resultaten. Bijvoorbeeld door met patiënten en huisartsen te praten over hun ervaringen.

Interesse of ideeën?

Heeft u interesse in Gezond.nl? Of heeft u zelf innovatieve ideeën voor de huisartsenzorg? Dan horen wij dat graag van u. Neem contact op met uw zorginkoper of stuur een mail naar Iris Timmermans.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam