Samenwerking bij digitale GGZ

Een soepele samenwerking met GGZ-aanbieders is belangrijk. Zowel tijdens de verwijzing als tijdens de behandeling. De samenwerking met digitale GGZ-aanbieders verloopt gelukkig zoals u gewend bent. 

 Vind snel de juiste match voor uw patiënt

Het is belangrijk dat de zorgaanbieder past bij uw patiënt. Daarom vindt u van een aantal digitale GGZ-aanbieders de behandelvormen, exclusiecriteria en andere informatie in een handig overzicht. Met de filters kunt u snel en doelgericht zoeken. Zo wordt het voor u makkelijker om passende zorg voor uw patiënt te vinden.

 Verwijzen naar digitale GGZ

Verwijzen naar digitale GGZ-aanbieders doet u op dezelfde manier via Zorgdomein als verwijzen naar fysieke aanbieders. Maar misschien vindt u het lastig in te schatten welke aanbieder het beste past bij uw patiënt, omdat u ze minder goed kent. Daarom voeren we verschillende pilots en verbeteringen door om dit verwijsproces zo gemakkelijk mogelijk te maken.

 Regelmatig contact met GGZ-aanbieder 

De terugkoppeling die u ontvangt vanuit de digitale GGZ-aanbieder is hetzelfde als bij behandeling op locatie. U ontvangt vanuit de GGZ-aanbieder communicatie: 

  • Na de aanmelding
  • Na het eerste gesprek
  • Na de intake
  • Aan het einde van de behandeling

Toch geen goede match?

Blijkt bij de screening of intake dat de hulpvraag van uw patiënt toch geen match is met het aanbod? Dan is een herverwijzing nodig.

Raakt de patiënt in een crisis?

Dan geldt meestal hetzelfde proces als wanneer de patiënt behandeld zou worden op locatie:

  • Het wordt vastgelegd in het kwaliteitsstatuut van de digitale zorgaanbieder.
  • De psycholoog consulteert een psychiater of een klinisch psycholoog. Samen beoordelen zij de situatie. Is overleg gewenst? Dan wordt de huisarts hierbij betrokken.

Heeft u inhoudelijke vragen?

Dan kunt u zoals u gewend bent zelf contact opnemen met de behandelaar van uw patiënt.

 POH-GGZ Marian over verwijzen naar digitale GGZ

Als POH-GGZ bij een huisartsenpraktijk loopt Marian tegen de lange wachtlijsten aan van de GGZ. Daarom zet zij zich in voor laagdrempelige, toegankelijke zorg zoals hybride digitale zorg. De patiënt kan snel bij een zorgverlener terecht en krijgt een passend aanbod op de problematiek.

 Heeft u vragen of suggesties?

Dan horen we dat graag. U kunt contact met opnemen via ons contactformulier.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam