Zo werkt digitale GGZ
Digitale zorg is even wennen. Voor cliënten zijn er verschillende voordelen. Maar er zijn ook beperkingen om rekening mee te houden. Misschien vraagt u zich af hoe u een patiënt verwijst naar digitale GGZ. Of hoe een behandelaar zicht houdt op non-verbale communicatie. Dit zijn logische vragen. En gelukkig zijn ze snel te beantwoorden.
Vol vertrouwen verwijzen
Verwijzen naar digitale GGZ gaat via het reguliere verwijsproces
Meer informatie over het vinden van een goede match voor uw patiënt, leest u op Samenwerken met digitale zorgaanbieders.
Tip: In Zorgdomein kunt u optioneel filteren op 100% online zorg.
Ook digitaal is er aandacht voor non-verbale communicatie
- Een digitale behandeling bestaat voor een groot deel uit beeldbelcontact. In dit contact is veel van dezelfde non-verbale communicatie merkbaar als in een gesprek op locatie.
- Behandelaren worden erop getraind om ook via digitale middelen zicht te hebben op non-verbale signalen.
Veiligheid en betrouwbaarheid zijn essentieel
Digitale toepassingen moeten uiteraard voldoen aan wet- en regelgeving. Daarom hebben Zorgverzekeraars Nederland, verschillende veldpartijen en onder andere de NZa, samen het Kenniscentrum Digitale Zorg opgericht. Op dit platform worden digitale toepassingen getoetst op bijvoorbeeld effectiviteit, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
En hoe zit het met uw patiënten?
Voor uw patiënten zijn er verschillende voor- en nadelen
Voordelen
- Vrijheid om te kiezen waar en wanneer aan herstel wordt gewerkt
- Geen reistijd
- Net zo persoonlijk
Nadelen
- Digitale GGZ is minder geschikt voor patiënten die niet digitaal- of taalvaardig zijn.
- Digitale GGZ is niet geschikt bij acute zorg, suïcide risico en crisis
Wij informeren onze verzekerden via onze websites en app
We vinden het belangrijk dat onze verzekerden weten dat zij zorg kunnen kiezen die bij hen past. Dit geldt ook voor digitale GGZ. Daarom informeren we hen via onze websites en app over deze mogelijkheid.