Zo werkt digitale GGZ

Digitale zorg is even wennen. Voor cliënten zijn er verschillende voordelen. Maar er zijn ook beperkingen om rekening mee te houden. Misschien vraagt u zich af hoe u een patiënt verwijst naar digitale GGZ. Of hoe een behandelaar zicht houdt op non-verbale communicatie. Dit zijn logische vragen. En gelukkig zijn ze snel te beantwoorden. 

 Vol vertrouwen verwijzen

Verwijzen naar digitale GGZ gaat via het reguliere verwijsproces

Meer informatie over het vinden van een goede match voor uw patiënt, leest u op Samenwerken met digitale zorgaanbieders.

Tip: In Zorgdomein kunt u optioneel filteren op 100% online zorg.

Ook digitaal is er aandacht voor non-verbale communicatie

  • Een digitale behandeling bestaat voor een groot deel uit beeldbelcontact. In dit contact is veel van dezelfde non-verbale communicatie merkbaar als in een gesprek op locatie.
  • Behandelaren worden erop getraind om ook via digitale middelen zicht te hebben op non-verbale signalen.

Veiligheid en betrouwbaarheid zijn essentieel

Digitale toepassingen moeten uiteraard voldoen aan wet- en regelgeving. Daarom hebben Zorgverzekeraars Nederland, verschillende veldpartijen en onder andere de NZa, samen het Kenniscentrum Digitale Zorg opgericht. Op dit platform worden digitale toepassingen getoetst op bijvoorbeeld effectiviteit, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.

 En hoe zit het met uw patiënten?

Voor uw patiënten zijn er verschillende voor- en nadelen

Voordelen

  • Vrijheid om te kiezen waar en wanneer aan herstel wordt gewerkt
  • Geen reistijd
  • Net zo persoonlijk

Nadelen

  • Digitale GGZ is minder geschikt voor patiënten die niet digitaal- of taalvaardig zijn.
  • Digitale GGZ is niet geschikt bij acute zorg, suïcide risico en crisis

Wij informeren onze verzekerden via onze websites en app

We vinden het belangrijk dat onze verzekerden weten dat zij zorg kunnen kiezen die bij hen past. Dit geldt ook voor digitale GGZ. Daarom informeren we hen via onze websites en app over deze mogelijkheid.

Bekijk de ervaringen van een cliënt en een behandelaar

Stel een vraag of geef uw suggesties aan ons door

Hebben wij uw vraag niet beantwoord? Of wilt u een suggestie aan ons doorgeven? Maak dan gebruik van ons contactformulier.
  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam