In het e-healthplatform van Evie werd een speciale knop toegevoegd, waarmee de POH-GGZ’s terechtkomen op een verwijsdashboard. Hierop werden enkele aanbieders van digitale GGZ getoond met daarbij belangrijke kenmerken van hun zorg, zoals therapievormen, wachttijden en beschikbare behandelaren. Op deze manier konden ze de aanbieders van digitale GGZ – die vaak kortere wachttijden hadden – meenemen in hun overweging voor de juiste verwijzing. Om te evalueren wat de POH-GGZ’s vonden van het verwijzen op deze manier, hebben ze verschillende evaluaties ingevuld. Met enkelen daarvan hebben we een diepte-interview gehouden.
POH-GGZ’s staan over het algemeen positief tegenover digitale GGZ. Aanbieders van digitale GGZ hebben meestal korte(re) wachttijden, waardoor cliënten sneller geholpen kunnen worden. Ook zien ze als voordeel dat cliënten vanuit huis een behandeling kunnen volgen. Dit scheelt reistijd en -kosten en hierdoor is het makkelijker te combineren met werk en gezin. Daarnaast kan online hulp de drempel verlagen voor cliënten die het lastig vinden om de deur uit te gaan of die angst hebben voor vooroordelen.
Waarom verwijzen POH-GGZ’s ondanks deze voordelen dan nog niet zo vaak door naar digitale GGZ-aanbieders? De belangrijkste reden is dat ze het idee hebben dat hun patiënten hier sceptisch zijn. Zij lijken namelijk een voorkeur te hebben voor een face-to-face behandeling. Voornamelijk omdat digitale GGZ tweederangs zorg lijkt vanwege de kortere wachttijden, en omdat ze nog weinig weten over wat digitale zorg inhoudt. Ook de aanname dat digitale GGZ alleen geschikt is voor lichte zorg draagt hieraan bij. POH-GGZ’s geven aan nog niet de juiste kennis te hebben om hun cliënten te kunnen overtuigen van een digitale behandeling.
De deelnemende POH-GGZ's gaven aan dat een verwijsdashboard een handig hulpmiddel is bij het verwijzen van hun cliënten. Meer dan de helft van de deelnemers heeft het dashboard bekeken en gebruikt als ondersteuning in het maken van hun keuze. Het is een toegankelijke, laagdrempelige tool die weinig tijd en investering kost om te gebruiken. Hierbij is het wel belangrijk dat de genoemde informatie up-to-date blijft, om teleurstellingen tijdens het verwijsproces te voorkomen.
Er is een verandering nodig in de zorg om deze toegankelijk te houden. Specifiek in de GGZ moeten we maatregelen nemen om patiënten de zorg te kunnen bieden die zij nodig hebben. Lange wachttijden kunnen worden verkort door ook nieuwe mogelijkheden zoals digitale GGZ te benutten. Deze onderzoeksresultaten geven ons nieuwe, praktische inzichten en we blijven samen met zorgaanbieders onderzoeken hoe we het verwijzen naar aanbieders van digitale GGZ zo laagdrempelig mogelijk kunnen maken. Ook gaan we onze leden én verwijzers beter informeren over de mogelijkheden van digitale GGZ. Door ervaringen te delen en kennis uit te wisselen.
Bekijk het volledige onderzoek of lees meer informatie over deze pilot en digitale GGZ op onze website. Wilt u eens overleggen over de mogelijkheden om verwijzingen naar digitale GGZ te optimaliseren? Neem dan contact met ons op, we denken graag met u mee.
How can we help you?