De arbeidsmarkt heeft onze aandacht. Samen met de regionale organisaties worden er plannen gemaakt om de continuïteit in de regio te borgen. Er wordt bijvoorbeeld ingezet op extra praktijkmanagement en digitalisering. Ook de doorontwikkelde module Service & Bereikbaarheid speelt daarop in; wat kunnen de patiënten zelf doen zodat de praktijk ontlast wordt? Daarnaast wordt bij problemen in opvolging samen met de regio gezocht naar oplossingen. Dit kan binnen de regio zijn maar ook het inzetten van andere partijen is een mogelijkheid.
Het 15 minuten consult is ter sprake gekomen, waarbij wisselende ervaringen zijn uitgesproken. VGZ experimenteert onder andere met wisselende consultduren in de pilot MTVDP. Deze good practice is in 2020-2021 opgeschaald in de vorm van een pilot voor een select aantal regio’s; Ketenzorg West Friesland, Syntein en HENZ. In 2021 zijn Cohesie en Primacura gestart. Voor 2022 worden gesprekken met nog eens drie zorggroepen uit andere regio’s gevoerd. Op onze website hebben we meer informatie over de pilot opgenomen, alsmede een toolbox met beschikbare interventies.
In de landelijke overleggen is ook de bekostiging onderwerp van gesprek. Administratieve lastenverlichting kan helpen om de capaciteit te vergroten. Een concreet voorbeeld zijn de doorverwijzingen van de GBGGZ naar de SGGZ; er zijn geen nieuwe verwijzingen van de huisarts meer nodig.
De input van de aanwezigen tijdens deze bijeenkomst wordt door ons meegenomen naar bijvoorbeeld overleggen met de landelijke organisaties zoals de LHV.
De huisartsen hebben aangegeven dat patiënten het preferentiebeleid als een bron van onrust en onduidelijkheid ervaren. Er worden veel vragen aan de assistenten gesteld, alsmede aan de balie bij de apotheek. VGZ geeft aan dat er een speciaal team is met klantcontact medewerkers dat getraind is voor preferentiebeleid vragen. Bij het eerste contact met een lid wordt op basis van triage doorverbonden naar zo'n collega. Op onze website is meer informatie over het preferentiebeleid vermeld.
Om onrust te voorkomen worden aanwijzingen voor middelen die langdurig gebruikt worden of waarvan wisselen lastig is, afgegeven voor langere tijd (2 jaar met verlenging van 2 jaar). Een nieuwe aanwijzing gaat altijd in overleg met de medisch adviseurs.
Bij de levering van urine materiaal en verbandmiddelen is men soms niet tevreden over de leveringsduur of de hoeveelheid materiaal wat geleverd is. Voor reguliere leveringen geldt dat deze binnen 24 uur geleverd moeten worden. Voor spoedleveringen (voor bijvoorbeeld katheters, incontinentiemateriaal en stomamateriaal) geldt een levertijd van 4 uur. Ook is met de leveranciers afgesproken dat ze passende zorg / hoeveelheden leveren en in overleg met het lid. In de landelijke werkgroep Administratieve Lastenverlichting zijn stroomschema’s opgenomen verschillende situaties in kaart brengen. Meer informatie over deze werkgroep vindt u op https://hetroergaatom.lhv.nl/. De genoemde stroomschema’s voor zowel verbandmiddelen als kathetermateriaal vindt u hier.
How can we help you?