Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan helpen we u graag. Op de pagina Niet-gecontracteerde zorg leest u onder andere welke betaaltermijnen en afspraken over maximale vergoedingen voor u gelden.
Heeft u declaraties bij ons ingediend? Dan gaan wij aan de slag met de verwerking ervan.
Wij betalen uw declaratie binnen 30 dagen na ontvangst aan u uit. Goed om te weten: De ontvangstdatum is niet altijd de datum waarop u de declaratie heeft ingediend. Dit kan komen doordat de declaratie na kantooruren of in het weekend ingediend is.
Declareert u hulpmiddelen waarbij een eigen risico door de verzekerde betaald moet worden? Wij betalen dit bedrag aan u. Daarna ontvangt de verzekerde van ons een nota voor het betalen van het eigen risico.
Al onze uitbetalingen zijn voorlopig. Door het uitvoeren van controles kunnen we erachter komen dat bedragen die u al heeft ontvangen, toch te hoog zijn. Deze verrekenen we met nieuwe declaraties. In sommige gevallen vorderen we een bedrag terug. Maar dit proberen we te voorkomen. Ontvangt u een lagere uitbetaling dan verwacht? Dan kunt u een rekening courant overzicht aanvragen. Hierin worden alle verrekeningen opgenomen.
Uw declaratieprogramma heeft naast de optie 'debet' ook een optie 'credit'. Kunt u die optie niet vinden? Neem dan contact op met uw softwareleverancier. Uw creditnota dient u op dezelfde manier in als de declaratie, met dezelfde gegevens. U ontvangt vervolgens van ons een creditrekening voor het gecrediteerde bedrag.
U crediteert een foutieve declaratie alleen als wij de declaratie (deels) vergoed hebben. Een afgewezen declaratie kunt u niet crediteren. Wilt u een declaratie wijzigen? Dan moet u de declaratie eerst crediteren en daarna opnieuw indienen. Het is niet mogelijk om een gedeelte te crediteren van een declaratie die al vergoed is.
Informatie over het declareren en vergoeden van zorgkosten is opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites: VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | Zekur | Zorgzaam