Orthopedisch schoeisel

Voor het leveren van individueel orthopedisch schoeisel kan een machtiging nodig zijn. Bekijk hieronder of u een machtiging nodig heeft en welke gegevens u of onze verzekerde hiervoor moet aanleveren.
Per 1 januari 2025 is de machtigingsprocedure voor orthopedisch schoeisel gewijzigd. Bekijk de meest gestelde vragen en antwoorden hierover.

  U heeft een SEMH-erkenning OSB nodig

Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft u een SEMH-erkenning OSB nodig om in aanmerking te komen voor vergoeding van orthopedisch schoeisel.

 Heeft u een machtiging nodig?

  • U heeft een overeenkomst met ons

Heeft u een overeenkomst met ons? Dan heeft u altijd een machtiging nodig voor:

  • Bij herverstrekking of een nieuwe verstrekking binnen de gebruikstermijn die in uw overeenkomst of het reglement hulpmiddelen vermeld staat.
  • Bij een niet-aflevering. Niet-aflevering kan ontstaan als gevolg van een operatieve ingreep aan de voet, een gewijzigde medische indicatie of het overlijden van de verzekerde.
  • Aanpassingen en/of reparaties na het verstrijken van de minimale gebruikstermijn, waarbij de verzekerde niet over 2 paar adequate schoenen beschikt.

  • U heeft geen overeenkomst met ons

Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft onze verzekerde een machtiging nodig om het orthopedisch schoeisel vergoed te krijgen.

Onze verzekerde vraagt de machtiging aan via:

VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ door VGZ | Univé | UMC | ZEKUR | Zorgzaam


De verzekerde heeft wel uw hulp nodig bij het verzamelen van onderstaande gegevens.

 

 Deze gegevens levert u of onze verzekerde aan

Is er een machtiging nodig? Dan hebben wij altijd onderstaande gegevens nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen:

  • Prijsopgave
  • Functioneringsgericht voorschrift met daarop vermeld medische diagnose, voetafwijkingen en functie-eisen voorziening en, indien van toepassing, de behandelmethode(s). Daarnaast staan de naam, de datum en professie van de voorschrijver op het voorschrift. Twijfelt u van wie het voorschrift moet komen? Bekijk dan het reglement hulpmiddelen.
  • Door een orthopedisch schoentechnicus opgestelde toelichting bij de aanvraag hoe de te vervaardigen voorziening aansluit bij de diagnose/indicatiegebied, de voetafwijkingen en de functie eisen van de voorziening zoals die blijken uit het voorschrift.
  • Geselecteerde productcategorie met toelichting op basis van het stepped care principe. Bij de toelichting op basis van stepped care is tenminste beschreven:
    • Beschrijving maatvoering (lengte/balmaat recht en schuin, wreefmaat, hiel/wreefmaat) indien vanwege maatvoering OVAC en/of OSB-schoenen niet passend is.
    • Beschrijving voorzieningen indien er complexe of zeer complexe voorzieningen in het schoeisel worden gerealiseerd.
    • Bij OSB en OVAC: Welke individuele aanpassingen er door de orthopedisch schoenmaker worden aangebracht.
    • Bij OSB: merk/type en artikelnummer.

Aan te leveren informatie bij niet-levering

Bij het niet afleveren van een hulpmiddel hebben wij, naast bovengenoemde informatie, de volgende aanvullende informatie nodig:

  • De reden waarom het hulpmiddel niet is afgeleverd
  • Als de reden een nieuwe medische indicatie is; een kopie van een nieuw functioneringsgericht voorschrift dat aan bovengenoemde voorwaarden voldoet
  • De fase van de schoen 

Aan te leveren informatie bij aanpassingen en reparaties buiten gebruikstermijn

Bij aanpassingen en/of reparaties na de minimale gebruikstermijn -uitsluitend indien de verzekerde niet over 2 paar adequate schoenen beschikt- bevat de aanvraag naast bovengenoemde informatie ook de volgende informatie: nieuwe dan wel verlengde garantietermijn.

 Levering van voetorthesen op basis van Stepped Care procedure

Voetorthesen bestaan in verschillende vormen. Van eenvoudig tot meer geavanceerde oplossingen. We verwachten dat u als zorgaanbieder het stappenplan van de Stepped Care procedure doorloopt. Waarbij u de eenvoudigste en goedkoopste oplossing voor onze verzekerde als eerste overweegt. Verwacht u dat deze oplossing niet het gewenste effect zal hebben? Dan overweegt u de op-één-na eenvoudigste oplossing. Zo gaat u door totdat u uiteindelijk bij een passende oplossing voor onze verzekerde uitkomt.

 

U hoeft hiervoor niet alle verschillende voetorthesen uit te proberen voor onze verzekerde. Maar we verwachten bij uw aanvraag wel een toelichting. In deze motivatie omschrijft u waarom u verwacht dat de eenvoudigere oplossingen niet het gewenste effect zullen hebben.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam