Orthopedisch schoeisel

Voor het leveren van individueel orthopedisch schoeisel kan een machtiging nodig zijn. Bekijk hieronder of u een machtiging nodig heeft en welke gegevens u of onze verzekerde hiervoor moet aanleveren.
Per 1 januari 2025 is de machtigingsprocedure voor orthopedisch schoeisel gewijzigd. Bekijk de meest gestelde vragen en antwoorden hierover.

  U heeft een SEMH-erkenning OSB nodig

Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft u een SEMH-erkenning OSB nodig om in aanmerking te komen voor vergoeding van orthopedisch schoeisel.

 Heeft u een machtiging nodig?

  • U heeft een overeenkomst met ons

Heeft u een overeenkomst met ons? Dan heeft u altijd een machtiging nodig voor:

  • Bij herverstrekking of een nieuwe verstrekking binnen de gebruikstermijn die in uw overeenkomst of het reglement hulpmiddelen vermeld staat.
  • Bij een niet-aflevering. Niet-aflevering kan ontstaan als gevolg van een operatieve ingreep aan de voet, een gewijzigde medische indicatie of het overlijden van de verzekerde.
  • Aanpassingen en/of reparaties na het verstrijken van de minimale gebruikstermijn, waarbij de verzekerde niet over 2 paar adequate schoenen beschikt.

  • U heeft geen overeenkomst met ons

Heeft u geen overeenkomst met ons? Dan heeft onze verzekerde een machtiging nodig om het orthopedisch schoeisel vergoed te krijgen.


Onze verzekerde vraagt hiervoor een machtiging aan. De verzekerde heeft wel uw hulp nodig bij het verzamelen van onderstaande gegevens.

 Deze gegevens levert u of onze verzekerde aan

Is er een machtiging nodig? Dan hebben wij altijd onderstaande gegevens nodig om de aanvraag te kunnen beoordelen:

  • Prijsopgave
  • Functioneringsgericht voorschrift met daarop vermeld medische diagnose, voetafwijkingen en functie-eisen voorziening en, indien van toepassing, de behandelmethode(s). Daarnaast staan de naam, de datum en professie van de voorschrijver op het voorschrift. Twijfelt u van wie het voorschrift moet komen? Bekijk dan het reglement hulpmiddelen.
  • Door een orthopedisch schoentechnicus opgestelde toelichting bij de aanvraag hoe de te vervaardigen voorziening aansluit bij de diagnose/indicatiegebied, de voetafwijkingen en de functie eisen van de voorziening zoals die blijken uit het voorschrift.
  • Geselecteerde productcategorie met toelichting op basis van het stepped care principe. Bij de toelichting op basis van stepped care is tenminste beschreven:
    • Beschrijving maatvoering (lengte/balmaat recht en schuin, wreefmaat, hiel/wreefmaat) indien vanwege maatvoering OVAC en/of OSB-schoenen niet passend is.
    • Beschrijving voorzieningen indien er complexe of zeer complexe voorzieningen in het schoeisel worden gerealiseerd.
    • Bij OSB en OVAC: Welke individuele aanpassingen er door de orthopedisch schoenmaker worden aangebracht.
    • Bij OSB: merk/type en artikelnummer.

Aan te leveren informatie bij niet-levering

Bij het niet afleveren van een hulpmiddel hebben wij, naast bovengenoemde informatie, de volgende aanvullende informatie nodig:

  • De reden waarom het hulpmiddel niet is afgeleverd
  • Als de reden een nieuwe medische indicatie is; een kopie van een nieuw functioneringsgericht voorschrift dat aan bovengenoemde voorwaarden voldoet
  • De fase van de schoen 

Aan te leveren informatie bij aanpassingen en reparaties buiten gebruikstermijn

Bij aanpassingen en/of reparaties na de minimale gebruikstermijn -uitsluitend indien de verzekerde niet over 2 paar adequate schoenen beschikt- bevat de aanvraag naast bovengenoemde informatie ook de volgende informatie: nieuwe dan wel verlengde garantietermijn.

 Vraag een machtiging aan

  • U heeft een overeenkomst met ons

Vraag zelf een machtiging aan via onderstaande knop.
  • U heeft geen overeenkomst met ons

Onze verzekerde vraagt de machtiging aan via:

VGZ | IZZ door VGZ | IZA | UMC | VGZbewuzt | Univé | ZEKUR | Zorgzaam

 Levering van voetorthesen op basis van Stepped care

Voetorthesen bestaan in verschillende vormen. Van eenvoudig tot meer geavanceerde oplossingen. We verwachten dat u als zorgaanbieder een stappenplan van Stepped care doorloopt. Waarbij u de eenvoudigste en goedkoopste oplossing voor onze verzekerde als eerste overweegt. Verwacht u dat deze oplossing niet het gewenste effect zal hebben? Dan overweegt u de op-één-na eenvoudigste oplossing. Zo gaat u door totdat u uiteindelijk bij een passende oplossing voor onze verzekerde uitkomt.

 

U hoeft hiervoor niet alle verschillende voetorthesen uit te proberen voor onze verzekerde. Maar we verwachten bij uw aanvraag wel een toelichting. In deze motivatie omschrijft u waarom u verwacht dat de eenvoudigere oplossingen niet het gewenste effect zullen hebben.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam