Heeft u specifieke vragen over declareren? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen en antwoorden.
Indien uw declaratie niet juist gespecificeerd of onvolledig is, wijzen wij de declaratie af. Om u direct te kunnen vertellen waarom wij de declaratie hebben afgewezen, kunt u gebruik maken van de afwijsredenen per code. Wanneer uw declaratie niet volledig is toegekend, zal dit komen doordat wij bijvoorbeeld een vooraf afgesproken of een niet-gecontracteerd tarief vergoeden, doordat er nog een wettelijke eigen bijdrage is ingehouden of doordat het budget van het pakket van onze verzekerde bereikt is.
Doorgaans heeft dit te maken met het verrekenen van een negatief bedrag, bijvoorbeeld wanneer een declaratie gecrediteerd wordt. Dit kan leiden tot een negatief bedrag dat u nog aan ons verschuldigd bent. In dat geval verrekenen wij dit negatieve bedrag met uw eerstvolgende declaratie. Wilt u hier een specificatie/overzicht van ontvangen? Dan kunt u een rekening courant bij ons opvragen.
Sinds 1 april 2018 dient u declaraties voor cliënten die in een Wlz-instelling verblijven en daar behandeling krijgen niet bij de zorgverzekeraar in, maar bij de Wlz-instelling. Voor deze cliënten is de Wlz-instelling verantwoordelijk voor het regelen van de benodigde zorg. Als u de declaratie ten onrechte toch bij de zorgverzekeraar indient, wordt deze afgewezen en ontvangt u een bericht met retourcode 8983. Dit betekent dat de declaratie geen Zvw-zorg betreft. U wordt verzocht deze declaratie in te dienen bij de Wlz-instelling waar de cliënt verblijft. Uw cliënt kan aangeven om welke WLZ instelling het gaat.
Raadpleeg de website van Zorginstituut Nederland voor informatie over de Wlz en onze Zorgkantorenpagina voor meer informatie over het declareren van Wlz-zorg.