Hulp bij afgewezen declaraties

Is uw declaratie afgewezen? Dat is vervelend. We leggen u daarom graag uit waarom uw declaratie afgewezen kan zijn en geven u tips en adviezen om het op te lossen.

 Raadpleeg de afwijsreden per code

Is uw declaratie of een deel daarvan afgewezen? Selecteer dan hieronder de afwijsreden die u op uw afrekenspecificatie vindt. Wij geven u dan uitleg, tips en adviezen over de afwijzing. Is de informatie nog steeds niet duidelijk. Of staat er geen passende oplossing bij? Lees dan verder op deze pagina. Of bekijk de complete lijst met retourcodes van Vektis.

Mogelijke oorzaken (gedeeltelijk) afgewezen declaratie

De vergoeding die u ontvangt is niet altijd hetzelfde

De vergoeding voor een tandheelkundige behandeling is niet altijd hetzelfde. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met:

  • Andere verzekeringsvoorwaarden 
  • Landelijke wet- en regelgeving
  • Extra normen in verband met doelmatigheid en plausibiliteit
  • Vergoeding vanuit een machtiging

U heeft minder uitbetaald gekregen dan verwacht

Meestal heeft dit te maken met een verrekening van een negatief bedrag. Bijvoorbeeld wanneer een declaratie gecrediteerd wordt. Het kan zijn dat u dan nog een bedrag aan ons verschuldigd bent. Wij verrekenen dit bij een eerst volgend bedrag dat wij aan u uitbetalen. 

Wilt u een overzicht ontvangen van alle declaraties? Vraag dan een rekening-courant bij ons op. 

U wilt uw declaratie crediteren

Is er iets fout gegaan en wilt u de declaratie crediteren? Dan kan dat door gebruik te maken van de MZ301 standaard van Vektis. U kunt daarna, als dat nodig is, uw declaratie opnieuw indienen.

Een creditnota maakt u aan in uw declaratieprogramma. U kiest daar voor de optie 'credit' in plaats van 'debet'. Voor meer informatie verwijzen wij u naar uw softwareleverancier.

Vraag een correctie aan als wij een fout hebben gemaakt

Soms maken wij een fout. Goed dat u dit heeft opgemerkt, want hier kunnen wij alleen maar van leren. Neem contact met ons op om de declaratie te laten corrigeren.

Nadat u de correctie heeft doorgegeven, duurt het een paar dagen voordat de correctie is verwerkt. U ontvangt van ons een correctiespecificatie

 We beantwoorden uw vragen graag

Heeft u toch nog vragen over een afgewezen declaratie? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder. 

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam