Informatie bij afwijsreden 0551

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie mondzorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

Er is geen machtiging afgegeven

Voor de behandeling die u declareert, heeft u een machtiging nodig.

Voorbeelden van behandelingen waarvoor u een machtiging nodig heeft

  1. Voor verzekerden tot 18 jaar heeft u in sommige gevallen een machtiging nodig.

    Meer informatie over wanneer u precies een machtiging nodig heeft, vindt u op Overige tandheelkundige zorg voor jeugd tot 18 jaar.

  2. Declareert u een P020, P021 of P022 binnen 5 jaar na een (immediaat)prothese, die toen gedeclareerd is op basis van P020, P021 of P022 (in combinatie met P045)?

    Dan heeft u een machtiging nodig.
  3. Probeert u een foto te declareren met prestatiecode X21, X22 of X24?

    Controleer dan of dezelfde prestatiecode in hetzelfde kalenderjaar al 3x eerder gedeclareerd is. Is dit het geval? Dan heeft u een machtiging nodig.

Voor welke behandeling en wanneer heeft u een machtiging nodig?

Op Machtigingen vindt u meer informatie over voor welke behandelingen en wanneer u een machtiging nodig heeft.

Heeft u al wel een machtiging?

Raadpleeg ons handige stappenplan voor het koppelen van uw machtiging aan uw declaratie.

Heeft u een machtiging nodig? Vraag deze dan alsnog aan.

Heeft u voor de behandeling toch een machtiging nodig? En heeft u deze vooraf niet aangevraagd? Dan kunt u deze alsnog aanvragen via het Machtigingenportaal VECOZO. Binnen 10 werkdagen nemen wij uw aanvraag in behandeling. Lees meer over de beoordeling van uw aanvraag. Raadpleeg ons handige stappenplan voor het koppelen van uw machtiging aan uw declaratie.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam