Informatie bij afwijsreden 8002

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie van mondzorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

De declaratieregel is niet beoordeeld

U heeft waarschijnlijk niet volgens Vektis standaard gedeclareerd. Daarom kunnen wij de declaratieregel niet beoordelen.

Hieronder vindt u voorbeelden van waar het fout kan zijn gegaan:

  1. De indicatie (boven/onder) is niet gevuld in de declaratie. Of deze komt niet overeen met uw machtiging.
  2. Uw patiënt krijgt meer vergoed dan dat u berekend heeft.
  3. U declareert minder dan het NZa-tarief.
  4. U declareert vanuit een CBT (Centrum Bijzondere Tandheelkunde) en de eigen bijdrage is niet juist gedeclareerd. Neem dan contact met ons op. We helpen u graag verder. 
  5. Er is sprake van een indicatie bijzondere tandheelkunde. U heeft hiervoor bij rubriek 0410 een ‘N’ ingevuld, terwijl u ook een machtigingsnummer invult. Dit klopt niet. U kunt 'Soort bijzondere tandheelkunde' terugvinden in het PDF ‘Vraag en antwoord’ in het machtigingenportaal. Raadpleeg daarnaast ons handige stappenplan voor het koppelen van uw machtiging aan uw declaratie.

Dit kunt u doen

  • Raadpleeg de Vektis standaard. Bij onduidelijkheden over hoe u precies volgens de Vektis standaard declareert, kunt u contact opnemen met uw softwareleverancier.
  • Declareer vervolgens opnieuw.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam