Informatie bij afwijsreden 8220

Is uw declaratie afgewezen? Selecteer hieronder de afwijsreden (retourcode). We leggen u graag uit waarom uw declaratie is afgewezen en hoe u een correcte declaratie indient.

Uw declaratie van mondzorg is afgewezen vanwege de volgende reden:

Maximaal aantal prestaties is bereikt

Voor deze prestatie geldt er (binnen een bepaalde periode) een maximaal aantal. Dit aantal is bereikt.

Hieronder vindt u voorbeelden van waar het fout kan zijn gegaan:

  • Bij verzekerden jonger dan 18 jaar heeft u een machtiging nodig voor X21. Zonder machtiging kunnen wij de X21 niet vergoeden vanuit de basisverzekering.

    Meer informatie hierover vindt u op doelmatigheid en plausibiliteit.

    Vanuit een aanvullende tandartsverzekering is er voor deze prestatiecode geen vergoeding voor verzekerden jonger dan 18 jaar.

  • U mag maximaal 8 elementen per kaak declareren met prestatiecode P045. Wij hebben de elementen die u te veel in rekening heeft gebracht afgewezen, zoals beschreven in de NZa tariefbeschikking.
    • M40 bij kinderen onder de 5 jaar

    Kinderen jonger dan 5 jaar hebben over het algemeen nog weinig blijvende elementen. Daarom vergoeden wij M40 over het algemeen niet bij verzekerden jonger dan 5 jaar. Meer informatie hierover vindt u op doelmatigheid en plausibiliteit.

    Heeft u M40 uitgevoerd op een blijvend element? Neem dan contact met ons op.

    • M40 bij de jeugd (kinderen van 5 tot 18 jaar)

    Prestatiecode M40 mag maximaal 2 keer per kaak en per kalenderjaar gedeclareerd worden vanuit de basisverzekering. Zijn er meer fluoridebehandelingen nodig? Dan is het belangrijk om hier vooraf een machtiging voor aan te vragen.

    Vanuit de aanvullende verzekering is er géén vergoeding mogelijk.

    • M40 bij volwassenen

    Alleen vanuit een aanvullende tandartsverzekering is er een vergoeding mogelijk.

Is uw declaratie onterecht afgewezen? We helpen u graag verder.

Heeft u alles goed ingediend, maar is uw declaratie toch afgewezen? Dan is dit misschien onterecht gebeurd, bijvoorbeeld door een technische storing. We bekijken graag samen met u wat de oorzaak is van de afwijzing.


Wilt u de afwijzing graag met ons bespreken? Neem dan contact met ons op.

  • Logo VGZ
  • Logo Bewuzt
  • Logo IZA
  • Logo VGZ voor de Zorg
  • Logo Unive
  • UMC Zorgverzekering
  • Logo Zekur
  • Logo Zorgzaam