De vergoeding voor een tandheelkundige behandeling is niet altijd hetzelfde. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met de verzekeringsvoorwaarden of landelijke wet- en regelgeving.
Wij vergoeden een bepaald percentageVoor een aantal behandelingen vergoeden wij een bepaald percentage. Dit is afhankelijk van het verzekeringspakket van uw patiënt. Meer informatie over de vergoeding van een specifieke behandeling staat opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites:
VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | ZEKUR | Zorgzaam
Bent u op zoek naar een overzicht van alle prestatiecodes die onder de overeenkomst vallen? Of wilt u weten wat de bijbehorende overeengekomen maximale (techniek)kosten per prestatiecode en behandeling zijn? U vindt dit in uw overeenkomst(en) in het Zorginkoopportaal van VECOZO.
De honorariumtarieven vindt u op de website van de NZa.
Heeft u gekozen om voor gecontracteerde zorg géén overeenkomst met ons af te sluiten? Dan vergoeden wij voor deze zorg een niet-gecontracteerd tarief. De hoogte van dit tarief is afhankelijk van de verzekering van uw patiënt.
Deze maximale tarieven vindt u in de Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgaanbieders. Deze lijst kunt u downloaden bij onze Algemene informatie.
Declaraties uit de aanvullende verzekering worden vergoed volgens onze polisvoorwaarden Wordt een tandheelkundige behandeling vergoed vanuit de aanvullende verzekering? Dan is er lang niet altijd een volledige vergoeding van de behandeling. Er zijn een aantal mogelijkheden:
Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat bepaalde prestatiecodes helemaal uitgesloten worden van vergoeding.
Meer informatie over de vergoeding staat opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en op onze websites:VGZ | VGZbewuzt | IZA | IZZ | Univé | UMC | ZEKUR | Zorgzaam
Wachttijd bij specifieke behandelingen uit de aanvullende verzekering Bij sommige aanvullende verzekeringen hebben we een wachttijd van 12 maanden. Deze wachttijd geldt dan alleen voor specifieke behandelingen vanuit de aanvullende verzekering. Dit betekent dat de verzekerde gedurende deze wachttijd wel premie betaalt, maar nog géén recht heeft op vergoeding voor deze specifieke behandelingen.
Heeft de verzekerde de polis nog steeds na 12 maanden? Dan wordt ook die specifieke behandeling vanuit de aanvullende verzekering vergoed. Wanneer gaat de wachttijd in? De wachttijd gaat in op de ingangsdatum van de aanvullende verzekering. De wachttijd geldt niet voor behandelingen die vanuit de basisverzekering vergoed worden.
De hoogte van vergoeding kan bepaald worden door de geldende wet- en regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). En door afspraken die zijn vastgelegd in de NZa tariefbeschikkingen:
Voor een aantal behandelingen bestaat een wettelijke eigen bijdrage. Deze bijdrage wordt bepaald door Zorginstituut Nederland (ZN). Het kan zijn dat er op uw behandeling een wettelijke eigen bijdrage van toepassing is. Dit wordt dan ingehouden op uw vergoeding. U kunt de wettelijke eigen bijdrage daarna bij uw patiënt in rekening brengen.
In het kader van zinnige zorg zijn alle prestatiecodes binnen de mondzorg onderzocht op doelmatigheid en plausibiliteit. Dit heeft ervoor gezorgd dat onze medisch adviseurs voor een aantal prestatiecodes extra normen hebben opgesteld. Deze normen staan dus niet beschreven in de NZa beschikkingen.
Prestatiecodes waarvoor extra normen gelden:
Bovenstaande prestaties worden in een aantal situaties niet of maar beperkt vergoed. Meer hierover vindt u op de pagina Doelmatigheid en plausibiliteit.
Voor bepaalde behandelingen is er een machtiging noodzakelijk. Raadpleeg onze machtigingenpagina’s voor informatie over wanneer een machtiging noodzakelijk is en welke gegevens wij nodig hebben om uw aanvragen te kunnen beoordelen. Veruit de meeste machtigingen worden verleend voor vergoeding vanuit de basisverzekering. Op een (gedeeltelijk) goedgekeurde machtiging, vindt u de maximaal goedgekeurde prestatiecodes, aantallen en bedragen. Deze kunnen afwijken van de door u aangevraagde prestatiecodes, aantallen en bedragen.
Wij geven machtigingen af met het 100% tarief. Wanneer u gemachtigde zorg bij ons declareert, betalen we niet altijd het volledige gemachtigde bedrag uit. Dit komt doordat we bijvoorbeeld een niet-gecontracteerd tarief vergoeden, of doordat er een wettelijke eigen bijdrage of eigen risico betaald moeten worden door de verzekerde.